Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/hitetarah/public_html/wp-content/themes/reuss/core/class/single-post.php on line 381
تعریف فرهنگ لغت از تبلیغات بازرگانی تعریف ساده ای است یعنی عمل جلب توجه مردم به محصول یا فعالیت تجاری .
به طورکلی می توان گفت که تبلیغات تجاری نوعی از ارتباطات است که از سوی شخص حقیقی یا حقوقی معین با هدف معرفی ، جلب توجـــــــه یا تشویق نسبت به کالا و خدمات نیازها بااستفاده از وسایل گوناگون خطاب به توده ، گروه یا فرد صورت می گیرد .
آنچه که امروزه به عنوان تبلیغات جدید و نو می شناسیم ریشه در اواخر قرن نوزدهـــم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده آمریکا دارد.
تاریخچه تبلیغات در ایران :
می توان به طور کلی به دو دوره تقسیم کرد :
الف ) دوره باستان ب ) دوره عصر جدید
الف ) تبلیغات دوره ی باستان :
به طور کلی تحت تاثیر کشاورزی و ویژگیهای آن بود . یک نوع ارتباط شفاهی که مانند سایر کشورهای
دیگر به استفاده از علائم تجاری ، دیوار نوشته ها و جارچی ها تبدیل شد . ( ارتباط چهره به چهره )
ب ) تبلیغات عصر جدید :
با ورود دستگاه چاپ به ایران و انتشار اولین روزنامه ( کاغذ اخبار ) اندک اندک آگهی های تجاری بـه
نشریات راه یافتند . بدین ترتیب آگهی در رسانه ها ی جمعی ایران ازدیوارکوب شروع و به نشریه های
ادواری ، کتاب ، سینما ، رادیو و سرانجام تلویزیون ختم شد.
اهداف تبلیغ :هنگامی که پیام دهنده یا مبلغ قصد دارد .پیام تبلیغی را به مخاطبان خود منتقل کند اهداف ارتباطی را مدنظر دارد . یک هدف تبلیغاتی یک وظیفه ارتباطـــــی خاص است که باید ظرف مدت زمان خاص و با مخاطبان هدف خاص برقرار گردد . اهداف یک برنامه ی تبلیغی خاص بستگی مستقیم به اهداف مبلــغ دارد و با کالایی که قصد تبلیغ آن را داریم ارتباط دارد . بنابر این همه ی برنامه های تبلیغاتی بایــد به دقت مخاطب و هدف را تعیین کرده و درحد تغییر مطلوب یا معیار خاصی از اثر بخشی مشخص شود .
اهداف تبلیغاتی را می توان براساس نیت و قرض تبلیغات تقسیم کرد :
1-آگاه کننده ( اطلاع دهنده ) 2 – متقاعد کننده 3 – یادآوری کننده
1 – آگهی اطلاع دهنده یا آگاه کننده نظیر اطلاع رسانی در باره محصول جدید ،پیشنهاد استفاده ، مطلع کردن بازار درباره ی تغییرات ، شرح چگونگی کارکرد محصول ، توصیف خدمات موجود ، رفع شایعات ، کاهش نگرانی و ترس مصرف کنندگان و ایجاد تصویــــــری مثبت از شرکت سازنده نزد مخاطبان .
2 – آگهی متقاعد کننده : نظیر ایجاد ترجیحات برای مارک مشخصی ، تشویق به خریــــــد مارک یک شرکت به جای مارکهای خریداری شده ، تغییر نگرشهای مشتریان در ویژگیهـــای محصول و ترغیب مشتریان به پذیـــــــــرش کالاهای یک شرکت و پذیرش فروشندگان آن شرکت در آینده .
3 – آگهی یادآوری کننده : نظیر یادآوری این موضوع به مشتریان که ممکن است محصول یا کالایــی در آینده مورد نظر آنان قرار گیرد و یا تغییر از آخرین دستاوردهای تولیدی یک شرکت .
کالی یکی از متخصصان برجسته ی تحقیق در بازار و صاحب نظــــر امر تبلیغات بر این باور است که یک مبلغ یا تبلیغ گر اول باید مشخص کند که هدف و منظور او از تبلیغ چیست ؟ به عقیده کالــــــــی هدف تبلیغ وظیفه ارتباطی خاصی است که در یک دوره خاص تا یک حد خاص در بین مخاطبان خاص باید انجام گیرد . بنابراین باید در نظر گرفت که هنگام تبلیغ هدف چیست و تبلیغ قصد انتقال چه پیامی را به مخاطب یا مخاطبان دارد .
زبان تبلیغ :
در کار تبلیغی توجـــــه به زبان مناسب مخاطب دارای اهمیت فوق العاده ای است .شیوه ی بیان مطلب باید متناسب با فرهنگ اجتماعی و توانایی ذهنی مخاطبان تنظیم شود.
در کار تبلیغات 2 نوع زبان تبلیغی وجود دارد :
الف ) زبان مستقیم و محاوره ای ب ) زبان موجز و منفصل
زبان تبلیغاتی معمولاً غیررسمی و محاوره ای است . جملات همیشه ساختار ساده و کوتاهـــی دارد .مشتری دائماً مورد تشویق و ترغیب قرار می گیرد اما در کنار استفاده از زبان مستقیم و محاوره ای درآگهی های تجاری تمایل زیادی به استفاده از کلام موجز و منفصل وجود دارد . زمان کوتاه است.
لغت گفتاری غالباً یک نقش بسیار فرعی را به خاطر قدرت و تاثیر مطلوب سمعـــــی و بصری ایفاءمی کند.