تبلیغات محیطی مانند سایر روشهای تبلیغات انواع گوناگونی دارد که برندها با توجه به استراتژی تبلیغات خود یک یا چند روش را انتخاب میکنند.
رایج ترین روشهای تبلیغات محیطی عبارتند از :
1. بیلبورد (Billboard)
2. استرابورد (Straboard)
3. لمپوست بنر (Lamppost Banner)
4. لایت باکس تبلیغاتی (Light Boxes advertising)
5. بروشور (Brochure)
6. تبلیغات هوایی (Aerial advertising)
7. بیلبورد دوچرخه (Billboard bicycle)
8. بیلبورد اتوبوس (Bus advertising)
9. نمایشگرهای ایستگاههای قطار و فرودگاه (Commuter rail display)
10. تلویزیونهای شهری (Advertising TV screens)
11. مبلمان شهری (Urban furniture advertising)
12. بیلبورد عرشه پل (Bridge advertising)
13. بیلبوردهای بادی (Inflatable billboard)
14. دیوارنگاری (Wallscape advertising)
15. استند تبلیغاتی (Advertising Stand)
16. تابلوی تبلیغاتی فروشگاهی (Store board)
17. اسپیس بنر (Espace banner)
۱- بیلبورد (Billboard)
بیلبورد (Billboard) یک ساختار تبلیغاتی بزرگ در فضای باز است، شبیه به یک پوستر بزرگ با پایه که برای تبلیغ یک نام تجاری (برند)، پیشنهاد یا معرفی محصول یا خدمت استفاده میشود.
بیلبوردها انواع مختلفی دارند که هر کدام میتواند به تنهایی یا در کنار هم میتوانند شما را به اهداف بازاریابی برندتان برسانند.
۲- استرابورد (Straboard)
استرابوردها نسل جدید تبلیغات محیطی هستند که برای آگهی ها و اطلاع رسانی ها از آن ها استفاده می شود و برخلاف اغلب بیلبوردها که به صورت افقی اند استرابوردها به صورت عمودی با عرض ۳ متر و طول ۴ متر طراحی شده اند.
اجاره استرابورد بهترین گزینه برای تبلیغات محلی است و هزینه رزرو استرابورد بسیار کمتر از اجاره یک بیلبورد است.
۳- لمپوست بنر (Lamppost Banner)
لمپوست بنرها (Lamp Post Banner) به نوعی از تبلیغات محیطی گفته میشود که بنرهای تبلیغاتی بر روی پایهی لامپهای شهری که در بلوارها و پیاده روها قرار دارند نصب میشود.
یکی از مزیتهای لمپوست بنرها، استفاده از دو وجه بنر است که متن تبلیغ از پشت و جلو برای تمامی افراد قابل مشاهده است.
۴- لایت باکس تبلیغاتی (Light Boxes advertising)
لایت باکس یکی از روشهای مدرن و جذاب تبلیغات محیطی است که در فضای بسته مانند ورزشگاه، فروشگاه و … نیز قابل استفاده است.
طراحی لایت باکسها (Light Box) به صورت یک پوستر است که زیر آن نور قرار دارد و در ابعاد و حتی اشکال مختلف مربع، دایره، مستطیل و … طراحی و تولید میشوند.
۵- بروشور (Brochure)
بروشور (Brochure) یک روش بازاریابی رایج است که برای تبلیغ خدمات یا ارائه محصول استفاده می شود و این روش یکی از قدیمی ترین روش های تبلیغات محیطی است.
بروشورها از جنس کاغذهای معمولی یا روغنی هستند که روی آن متن و عکس مربوط به برند، محصول یا خدمت چاپ می شود و با توجه به طراحیهای منحصر بفردی که دارند تا زده می شوند.
۶- تبلیغات هوایی (Aerial advertising)
تبلیغات هوایی (Aerial advertising) مدلی از انواع تبلیغات محیطی است که در آن با استفاده از هواپیما یا وسایلی نظیر بالن، تبلیغی را در آسمان به نمایش می گذارند یا با حرکات آکروباتیک و مواد دودزا عبارتی را در آسمان می نویسند.
۷- بیلبورد دوچرخه (Billboard bicycle)
تبلیغات بیلبورد دوچرخه (Bicycle Billboard Advertising) نیز نوعی تبلیغات محیطی یا تبلیغات بیلبوردی است که در برخی از کشورها رایج است. در تبلیغات بیلبورد دوچرخهای یک بیلبورد در قسمت پشت دوچرخه قرار میگیرد. دوچرخه سوار در مکانهای مشخصی رکاب میزند و تبلیغ را به نمایش درمیآورد.
۸- بیلبورد اتوبوس (Bus advertising)
یکی از روشهای رایج تبلیغات محیطی استفاده از بدنه اتوبوس و قطارهای شهری (مترو) برای اجرا تبلیغات است که به طور مداوم در طول روز در مرض دید هزاران فرد قرار میگیرد. این روش تبلیغات محیطی نیز همانند سایر روشها مزایا و معایبی که با مطالعه و بررسی میتوانید تصمیم بگیرید که آیا تبلیغات اتوبوسها و قطارها برای کسب و کار شما مناسب هستند یا خیر.
۹- نمایشگرهای ایستگاههای قطار و فرودگاه (Commuter rail display)
تبلیغات در فرودگاه و ایستگاههای مترو (Commuter rail display) روشی قدیمی و بسیار رایج است. شما روزانه انواع تبلیغات را در ایستگاههای مترو میبینید و اگر مسافر هواپیما باشید نیز بیلبوردهای بسیاری در فرودگاهها دیدهاید. این روش در جذب مشتریان بسیار موثر است و به دلیل وجود وقت آزاد افراد میتوانند متن تبلیغ را به دقت مشاهده کنند.
۱۰- تلویزیونهای شهری (Advertising TV screens)
با پیشرفت تکنولوژی، نوع جدیدی از تبلیغات محیطی روی کار آمد که به آن تلویزیون شهری (Urban TV) یا صفحات نمایش (Advertising TV screens) گفته می شود. تلویزیون های شهری نوعی از ابزارهای تبلیغات محیطی هستند که از اتصال چند کابینت یک متر در یک متر تشکیل می شوند.
۱۱- مبلمان شهری (Urban furniture advertising)
مبلمان شهری (Urban furniture) یا مبلمان خیابانی (Street furniture) یک اصطلاح کلی برای اشیا و تجهیزاتی مانند نیمکتها، موانع ترافیکی، ستونها، صندوقهای پست، باجههای تلفن، ایستگاههای اتوبوس، ایستگاههای تاکسی، آبخوریها، سطل زبالهها و … است که از آنها برای تبلیغات محیطی میتوان استفاده کرد.
۱۲- بیلبورد عرشه پل (Bridge advertising)
به بنرهای تبلیغاتی که بر روی عرشه پلهای وسایل نقلیه یا پل عابر پیاده نصب میشود تبلیغات عرشه پل یا پل بنر گفته میشود.
تبلیغات عرشه پل همانند بیلبوردها تاثیر بسزایی در تبلیغات دارد و اگر طراحی بنر هوشمندانه باشد تاثیر آن را چندین برابر میکند.
در گذشته تبلیغات محیطی فقط به بیلبوردهایی که محل قرارگیری دقیقی داشتند محدود میشد اما امروز به آسانی میتوان یک بنر را بر روی عرشه پل نصب کرد.
۱۳- بیلبوردهای بادی (Inflatable billboard)
بیلبوردهای بادی (Inflatable billboard) و بالنهای تبلیغاتی یکی از جذاب ترین روشهای تبلیغات محیطی هستند که امروز بسیار رایج شدهاند.
بالن و سازههای بادی را با توجه به نیاز و سلیقه خود میتوانید در ابعاد و اشکال متفاوت سفارش دهید و در ارتفاع ۸۰ متر در هوا به احتزاز در آورید و همچنین میتوانید از سازههای بادی بر روی زمین نیز استفاده کنید.
۱۴- تبلیغات دیوارنگاری (Wallscape advertising)
تبلیغات دیوارنگاری (Wallscape advertising) یکی از اشکال تبلیغات محیطی است که در بازاریابی تاثیر بسیاری میگذارد. تبلیغات دیواری را به شیوههای مختلفی میتوان ایجاد نمود اما معمولا به صورت نقاشی بر دیوارهای بیرونی ساختمانهای سطح شهر یا خارج شهر رسم میشوند. همچنین این تبلیغات بر دیوار ساختمانهای نزدیک مراکز خرید و پارکینگ گاراژها مشاهده میشوند.
۱۵- استند تبلیغاتی (Advertising Stand)
استند تبلیغاتی (Advertising Stand) سازه ای است که انواع بنر با طرحهای مختلف روی آن نصب میشود تا نمایش بهتر و واضحتری را به دید عموم برساند. استند علاوه بر تبلیغ میتواند در جهت اطلاع رسانی مورد استفاده قرار گیرد. ویژگیهایی مانند جلوهی زیبای کار، وزن سبک، قابل حمل بودن، نصب و جمع کردن آسان و نیز قیمت مناسب استند موجب شده که در بسیاری از اماکن از جمله نمایشگاهها، همایشها، سالنهای کنفرانس، بیمارستانها، آژانسها، دفاتر پیشخوان و … مورد استفاده قرار بگیرد.
۱۶- تابلوی تبلیغاتی فروشگاهی (Store board)
در اطراف فروشگاهها تابلوهای تبلیغاتی زیادی دیده میشوند که در حال برندینگ یا تبلیغ یک محصول یا خدمات هستند. این تابلوهای تبلیغاتی انواع گوناگونی دارند که عبارتند از تابلوی مقابل فروشگاه، تابلوی تبلیغاتی پیلون، تابلوی تبلیغاتی سایبانی، تابلوی داخل ساختمان، بنر و …
۱۷- اسپیس بنر (Espace banner)
اسپیس بنر یا قاب بنر (Espace banner) متشکل از لوله های فلزی سبک که طبق اشکال هندسی خاصی کنار هم قرار گرفته اند (اسپیس فریم) و بنر است که مستحکم باشد و بتواند سایزهای مختلف بنر را نگه دارد. به کمک اسپیس بنر میتوان قاب ها و تابلوهای تبلیغاتی ایجاد کرد و از آن ها در اماکن سر باز و سر پوشیده استفاده کرد.