شرکت تبلیغاتی حیطه نما
منو موبایل

شرکت تبلیغاتی حیطه نما

انواع لنز دوربین عکاسی و کاربردهای هر کدام

۱.لنز دوربین استاندارد

لنزهای استاندارد، فاصله کانونی متوسطی در حدود ۵۰ میلی متر دارند. تما‌می‌لنزهای دارای فاصله کانونی بین ۴۰ تا ۶۰ میلی متر را در این دسته قرار ‌می‌دهیم. اغلب لنزهای این گروه در وسط دامنه مذکور قرار می‌گیرند که همان فاصله ۵۰ میلی متری است.

این فاصله کانونی در دوربین فول فریم (Full Frame)، چشم اندازی در حد یک جفت چشم را در اختیارتان قرار می‌دهد. پس وقتی دوربینی با این لنزها را در مقابل چشمتان قرار می‌دهید، قادر به زوم کردن روی صحنه مقابل نیستید. در این حالت به تصویری کاملاً طبیعی و شفاف می‌رسید.

کاربرد لنزهای استاندارد

این لنزها در هر جایی کاربرد دارند. با این لنزها به تصویری بسیار نزدیک به سوژه واقعی خواهید رسید. پس نگران بی کاربرد بودن این لنزها نشوید. برخی از مثال‌های کاربردی این لنزها به شرح زیر هستند:

  • عکاسی پرتره
  • عکاسی خیابانی
  • عکاسی داخلی
  • عکاسی منظره و فضای باز

البته کاربردهای گسترده به معنای ایده آل بودن این لنز در تما‌می‌زمینه‌ها نیست. چون برخی از لنزهای دیگر در حوزه‌های فوق، عملکرد بهتری نسبت به لنزهای استاندارد دارند. اگر به دنبال لنزی برای کاربردهای متفاوت و موقعیت‌های مختلف با تصویری طبیعی هستید، لنز دوربین استاندارد، بهترین انتخاب ممکن است.

یکی دیگر از نقاط مثبت لنزهای ۵۰ میلی متری، وزن مناسب آنها است. این لنزها خیلی بزرگ یا خیلی سنگین نیستند. یعنی به راحتی در داخل کیف دوربین یا کیف معمولی جا میگیرند تا به محل عکاسی یا مهمانی برسید.

لنز دوربین استاندارد

 

2.لنزهای تله فتو (Telephoto)

فاصله کانونی لنزهای تله فتو بلندتر است. آنها قدرت بزرگنمایی سوژه را دارند. پس می‌توانید از سوژه‌های دورتر، عکاسی کنید. به طور کلی لنز با فاصله کانونی بزرگتر از ۶۰ میلی متر را به عنوان تله فتو در نظر می‌گیرند. البته ‌می‌توانید تله فتوها را به دو دسته متوسط و سوپر تله فتو تقسیم کنید. تله فتوها با فاصله کانونی متوسط در طیف ۷۰ تا ۲۰۰ میلی متر قرار می‌گیرند. سوپر تله فتوها هم دارای فاصله کانونی بالاتر از ۲۰۰ میلی متر مثل ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلی متر هستند.

کاربرد لنز دوربین تله فتو

فضای داخی برای این لنزها کاملاً تنگ است. پس برای عکاسی در فضای باز و عکاسی از فاصله دور از سوژه مناسب هستند. از طرفی برای عکاسی پرتره بسیار مناسب هستند، چون صورت را باریک نشان داده و پس زمینه را تار می‌کنند. در نتیجه سوژه را به خوبی از پس زمینه اش تفکیک می‌کنند.

آیا تا به حال شاهد تصاویری بودید که به خوبی سوژه را از پس زمینه تفکیک نموده اند؟ این عکاسی تا حد زیادی به خاطر استفاده از لنز تله فتو است. هنگامی که نمی‌توانید در حیات وحش یا رویدادهای ورزشی به سوژه نزدیک شوید، به راحتی ‌می‌توانید از این لنزها استفاده کنید. برخی از کاربردهای تله فتو به شرح زیر هستند:

  • عکاسی پرتره (به ویژه، با لنزهای تله فتوی متوسط)
  • عکاسی حیات وحش
  • عکاسی ورزشی
  • ستاره شناسی
  • ایجاد پس زمینه تار و رویایی

با افزایش فاصله کانونی، وزن و اندازه لنزها هم افزایش می‌یابد. پس برای استفاده از لنزهای سوپر فتو و بسیار بزرگ باید از سه پایه استفاده کنید یا تمرینات بدنسازی سختی انجام دهید. در نتیجه لنزهای تله فتوی خیلی بزرگ برای حمل و نقل پیاده چندان مناسب نیستند و دست و پاگیر می‌شوند.

لنز دوربین تله فتو

 

3.لنز دوربین واید (Wide Angle)

لنزهای واید کاملاً در مقابل لنزهای تله فتو قرار ‌می‌گیرند. چون بیشتر از لنزهای استاندارد می‌توانند با فریم هماهنگ شوند. یعنی قادر به کوچک نمایی (Zoom out) همه چیز هستند. فاصله کانونی لنز واید کمتر از 40 میلی متر است. هر چقدر مقدار این فاصله کمتر شود، راحت‌تر ‌می‌توانید با فریم هماهنگ شده و تحت این شرایط احتمال اعوجاج در تصویر هم افزایش می‌یابد.

همچنین لنزهای دارای فاصله کانونی کمتر از ۲۰ میلی متر هم تحت عنوان لنزهای چشم ماهی شناخته می‌شوند که میدان دید ۱۸۰ درجه را در اختیارتان قرار ‌می‌دهند. درست مثل اینکه از داخل تنگ ماهی در حال عکاسی هستید! از این رو این لنزها برای عکاسی پرتره مناسب نیستند. ولی برای گرفتن عکس‌های گروهی و فضای باز مناسب هستند.

کاربرد لنزهای واید

هرگاه که می‌خواهید با فریم یا قاب عکاسی هماهنگ تر باشید، ‌می‌توانید از لنز واید استفاده کنید. این لنز برای عکس‌های گروهی و گرفتن تمام فضای پیش رویتان مناسب است. در این حالت از عکاسی، بیننده در حین مشاهده عکس حس ‌می‌کند که درست درون صحنه قرار گرفته است. برخی از مثال‌های کاربردی لنز دوربین واید به شرح زیر است.

  • عکاسی از منظره‌ها
  • فضای داخلی
  • عکاسی از گروه‌های بزرگ
  • تصاویر مربوط به سبک زندگی و آلبوم‌های خانوادگی
  • عکاسی خیابانی
  • عکاسی معماری
  • برای رسیدن به حس حضور در صحنه و تداعی کردن آن

به طور کلی لنزهای واید، کوچک، کم وزن و به راحتی قابل حمل و نقل هستند.

لنز دوربین واید

 

4.لنزهای ماکرو (Macro)

لنزهای ماکرو برای عکاسی کلوز آپ مناسب هستند. نسبت این لنزها ۱:۱ است. یعنی می‌توانید از سوژه در همان اندازه واقعی خودش عکاسی کنید. پس اگر به دنبال جزئیات ریز گل‌ها، حشره، قطرات آب یا جزئیات هر سوژه دیگری هستید، ‌می‌توانید از لنز دوربین ماکرو استفاده کنید.

این شرایط به معنای به کارگیری لنزهای ماکرو فقط برای عکاسی کلوز آپ نیست. لنزهایی با فاصله کانونی بزرگتر و دقیق تری هم برای گرفتن پرتره‌های زیبا وجود دارند.

کاربرد لنز دوربین ماکرو

  • عکاسی از طبیعت
  • عکاسی از حشرات
  • عکاسی پرتره
  • عکاسی از جزئیات (مثل عکاسی از حلقه‌ها در مراسم نامزدی)

5.لنزهای پرایم (Prime)

اگر به دنبال لنزهای دوربین با فاصله کانونی متفاوت هستید ‌می‌توانید از لنزهای پرایم یا زوم استفاد کنید. لنزهای پرایم در فاصله کانونی ثابت 35، 50، 85، 135 و غیره ساخته ‌می‌شوند. آنها قابلیت بزرگنمایی یا کوچک‌نمایی ندارند. پس خودتان باید به سوژه نزدیک شده یا از آن فاصله بگیرید. آنها دیافراگم کوچکتری مثل F1/8 یا F2/0 دارند، بنابراین لنزهای خوبی در عکاسی با نور بیشتر هستند و ‌می‌توانند پس زمینه را با وجود لنزهای تله فتو به خوبی تار کنند.

در نهایت لنزهای پرایم، تصاویر دقیق تر و کیفیت تصویری بالاتری را نسبت به لنزهای زوم در اختیارتان قرار می‌دهند.

6.لنز دوربین زوم (Zoom)

با داشتن لنز زوم، طیف کاملی از فواصل کانونی را با چرخش حلقه دور لنز در اختیار دارید. پس می‌توانید برای بزرگ و کوچک کردن صحنه به راحتی  زوم کنید. با این حال به زوم دیافراگم متفاوتی دسترسی دارید که در آن حداکثر مقدار گشادی دیافراگم، قادر به تغییر بزرگ نمایی یا کوچک نمایی تصویر خواهد بود. البته لنزهای زوم با دیافراگم ثابت هم عمل کرده و می‌توانید از یک دیافراگم در فواصل کانونی متفاوت استفاده کنید.

در واقع با داشتن لنزهای زوم می‌توانید به راحتی به فواصل کانونی مختلف برسید. پس اگر فقط به دنبال خرید یک لنز هستید، دوربین زوم برایتان مناسب است. آنها برای عکاسی عروسی و رویدادهای ورزشی که نیازمند بزرگ نمایی و کوچک نمایی هستید و نمی‌توانید محل قرارگیری خودتان را تغییر دهید، مناسب هستند!

البته این لنزها خیلی گران هستند، برای جابه جا کردن سنگین محسوب ‌می‌شوند و کیفیتی به خوبی لنزهای پرایم ندارند. پس لنزهای پرایم و زوم، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.عکاس باید بر اساس مصارف کاری و شرایط حمل دوربین، لنز مناسب را انتخاب کند.

لنز زوم

 

در نهایت . . .

در حین انتخاب لنز مناسب باید به کاربرد آن و هدفتان از عکاسی توجه کنید. البته بودجه شما هم در این بین نقش دارد. اگر با هر کدام از لنزهای معرفی شده در این مقاله سرو کار داشته اید، نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید که برای سفارش عکاسی می‌توانید از عکاسان حرفه‌ای کارلنسر استفاده کنید. همچنین اگر مهارت عکاسی دارید، می‌توانید به جمع عکاسان کارلنسر بپیوندید و با انجام پروژه‌های عکاسی، کسب درآمد کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟