زمانی که در صنعت سئو، اصطلاح «لینک سازی» را میشنوید، احتمالا با خود فرض میکنید که آن فرد راجع به لینکهای خارجی یا بکلینک صحبت میکند.
این موضوع تا حدودی منطقیست. بالاخره بک لینک از طرف دیگر سایتها یک سیگنال قوی به موتورهای جستجو میدهد و یکی از عوامل مهم در زمینهی رتبه بندی هنگام سرچ محسوب میشود.
با این حال نوعی دیگر از لینک سازی نیز وجود دارد که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، که به آن لینک سازی داخلی میگویند. در ادامه هر چیزی که لازم است راجع به لینک سازی داخلی برای وب سایت خود بدانید را توضیح میدهیم.
لینک سازی داخلی چیست؟
برای اینکه توضیح دهیم لینک سازی داخلی چیست، ابتدا به تعریف لینک داخلی میپردازیم. لینک داخلی به هر لینک در یکی از صفحات وب سایت شما گفته میشود که با گزینش آن به صفحهای دیگری از وب سایت خود منتقل میشوید.
هم کاربران و هم موتورهای جستجو برای پیدا کردن محتوای وب سایت شما از لینک استفاده میکنند. اگر هیچ لینکی در صفحات شما نباشد، آنها نمیتوانند صفحه و محتوای مورد نظر خود را بیابند.
در لینک سازی داخلی هر دو صفحه باید در یک دامنهی یکسان قرار داشته باشند.
کاربرد لینکهای داخلی
طبق گفتهی گوگل، «تعداد لینکهای داخلی که کاربر را به یک صفحه منتقل میکنند، در واقع یک سیگنال راجع به اهمیت نسبی آن صفحه به موتورهای جستجو میدهند. محتوایی که ما از طریق لینک سازی داخلی دریافت میکنیم برایمان بسیار مهم است».
بنابراین نباید از لینک سازی داخلی غافل شد، زیرا اگر برای گوگل مهم است، پس باید برای ما نیز مهم باشد.در واقع جدا از سئو سایت، لینکهای داخلی کاربردهای بسیار دیگری نیز دارند.
1- لینکهای داخلی به گوگل کمک میکنند تا محتوای جدید سایت شما را پیدا کند.
موتور جستجوی گوگل وب سایتها و صفحات جدید را به چند شیوه پیدا میکند، اما بیشتر صفحات از طریق کرالینگ یافت میشوند.گوگل میداند که وب سایت شما همیشه در حال تغییر است. برای مثال، ممکن است شما هر چند وقت یک بار محتوای موجود در صفحهی «درباره ما» را تغییر دهید یا یک پست جدید در بلاگ خود ثبت کنید. بنابراین لازم است که گوگل مدام به کرالینگ در زمینهی وب سایتها و صفحات آنها بپردازد تا محتواهای جدید را پیدا کنید. اینجاست که لینک سازی داخلی به کار میآید.
زمانی که شما یک صفحه یا پست جدید به وب سایت خود اضافه میکنید، به احتمال خیلی زیاد در جای دیگری از سایت شما به آن صفحه یا پست لینک داده میشود. در واقع گوگل برای کشف محتوای جدید بر لینکهای داخلی تکیه میکند. برای مثال زمانی که من یک پست جدید در وبلاگم منتشر میکنم، این پست به صورت خود به خود در صفحهی اصلی ظاهر میشود.
2- لینکهای داخلی به گوگل کمک میکنند تا صفحات سایت شما را بهتر درک کرده و آنها را رتبه بندی کند.
یکی از جنبههای مهم لینکهای داخلی، انکر تکستی است که در یک لینک مورد استفاده قرار میگیرد. این ویژگی به گوگل کمک میکند تا بهتر درک کند آن صفحه راجع به چیست و آن را در رتبه بندی موضوعات و اصطلاحات مربوطه در نظر بگیرد.
3- لینک سازی داخلی به شما کمک میکند تا بیشتر پول در بیاورید!
لینکهای داخلی در سایت شما مانند تابلوهای راهنمایی برای بازدیدکنندگان واقعی عمل میکنند. شما میتوانید در یکی از مقالات موجود در سایت خود، بازدیدکننده را به صفحهی دانلود یا خرید یکی از محصولاتتان ارجاع بدهید. چرا؟ زیرا این کار موجب درآمد بیشتر شما میشود. این کار در حالی که محتوای ارزشمندی به کاربرانتان ارائه میکند، همچنین موجب تعامل بیشتر کاربر با سایت شما نیز میشود.