پیش از هر چیز، ارائه تعریفی از چیستی تبلیغات به درک عمیقتر آن کمک میکند. پس بیایید ببینیم تبلیغات چیست: تبلیغات به اقداماتی در هر شکل، اندازه و شیوه گفته میشود که برای آگاهی بخشیدن و معرفی به افراد انجام میشود تا برند، محصول یا خدمات مدنظر، بیش از گذشته به دیگران شناخته شود. تبلیغات معمولاً پیامی است کوتاه و جذاب که باید قانعکننده باشد و هدف آن جلب توجه مشتریان برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات یک شرکت است.
به نظر ضروری میرسد که یک تبلیغ پیش از هر چیز، دو فاکتور طلایی سرعت و کیفیت خدمات را تضمین کند و آن را برای مشتریان و متقاضیان خود به نمایش بگذارد. به عبارت دیگر، چنانچه تبلیغاتی اولین و سریعترین خدمات را ارائه دهد و مهمتر آنکه خوب هم ارائه دهد، موفق خواهد شد تا نظر و اعتماد مشتری را جلب کند.
تبلیغات در عصرهای مختلف
تاریخچهی اولین آگهیها به ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد برمیگردد؛ هنگامی که نگارههای سنگی تنها شیوه انتشار و تبلیغ بوده است. سنگنگارهها معمولاً برای تبلیغ حمامهای عمومی بهکار میرفت.
مردم مصر، روم و آتن که نسبت به سایر تمدنها وضعیت پیشرفتهتری داشتند، هر کدام شیوهای را برای تبلیغات اتخاذ کرده بودند. در مصر باستان مردم با شکل، خط و تصویر اطلاعرسانیها را بر روی پاپیروس که نوعی صمغ گیاهی بود، مینوشتند. البته در طول تاریخ، اطلاعرسانیها فقط به نوشتن محدود نبود. حتما در فیلمهای تاریخی دیدهاید که جارچیها اطلاعیههای مهم و اساسی دربار را به شیوه شفاهی تبلیغ میکردند.
با گذر از دوران باستان و با اختراع صنعت چاپ در آلمان توسط گوتنبرگ، همزمان تحولی عظیم در تبلیغات رخ داد. با چاپ اولین کتاب، مطبوعات و نوشتههای چاپی که در نوع خود جدید و متفاوت بودند، به بازار عرضه شدند. به نوعی، روزنامهها در قرون ۱۸ و ۱۹، کارکرد شبکههای اجتماعی را داشتند؛ البته با سرعتی کمتر و در عین حال قابل قبول.
در سال ۱۸۹۸ میلادی، با اختراع رادیو توسط مارکونی، مهندس برق ایتالیایی که برنده جایزه نوبل شد، تحولی چشمگیر در خصوص نحوۀ جدید اطلاعرسانیها رخ داد. در سال ۱۹۲۲، باز هم ایتالیاییها در این عرصه پا پیش گذاشتند و تلویزیون توسط کازلی، دانشمند ایتالیایی، اختراع شد.
در مجموع، با اختراع ماشینهایی همچون رادیو و تلویزیون و همزمان اتومبیلهای موتور احتراقی، بیلبوردها به سایر شیوههای تبلیغات افزوده شد. در قرن ۲۱، شیوههای جدید تبلیغات روز به روز گسترش پیدا کرد و حالت رقابتی به خود گرفت. به طوری که دستهبندی و انواع آن شکل گرفت و امروز متقاضیانی که سعی در معرفی کردن محصول یا خدمات خود دارند، انتخاب میکنند که چه شیوهای از آن را برای معرفی محصول خود برگزینند.
نقش تبلیغات تجاری در کسب و کار
تبلیغات تجاری در دو وجه مورد بررسی قرار میگیرند: وجه اول برای مشتریان؛ وجه دوم برای کسبوکار.
برای مشتریان
اگر تبلیغات رضایت و نظر مشتریان را جلب کند، میتوان آن را تبلیغی موفق دانست. برای رسیدن به این مهم، معمولا یک آژانس بازاریابی، چند مورد اساسی را در مورد مشتریان مدنظر قرار میدهد که به سه مورد از اساسیترین آنها اشاره میکنیم:
راحتی
تبلیغات هدفمند فرآیند تصمیمگیری مشتری را آسانتر میکنند، زیرا آنها را با نیازها و راه حل رفع آنها آشنا میکنند.
آگاهی
تبلیغات به مشتریان در مورد محصولات مختلف موجود در بازار و ویژگیهای آنها آموزش میدهند. این دانش به مشتریان کمک میکند تا محصولات مختلف را مقایسه کنند و بهترین محصول را برای خود انتخاب کنند.
کیفیت بهتر
برندها خودشان و ویژگی بارز محصولاتشان را تبلیغ میکنند. این امر کیفیت بهتری را برای مشتریان تضمین میکند؛ زیرا هیچ برندی نمیخواهد پول خود را برای تبلیغات نادرست هدر دهد.
برای کسب و کار
یک تبلیغ موفق بعد از رضایت مشتری، رونق کسب و کار را در پی دارد. در واقع، یک تبلیغ مؤثر و جذاب از طریق عوامل متعددی سبب میشود تا کسبوکار رونق گیرد. این عوامل شامل موارد زیر است:
آگاهی
تبلیغات باعث افزایش آگاهی از برند و محصول در بین افراد بازار هدف میشود.
تصویر برند
تبلیغات هوشمندانه به کسبوکار کمک میکند تا تصویر برند و شخصیت برند مورد نظر، در ذهن مشتریان شکل داده شود.
تمایز محصول
تبلیغات به کسبوکار کمک میکند تا محصول خود را از محصولات رقبا متمایز کند و ویژگیها و مزایای آن را به مخاطبان هدف منتقل کند.
افزایش حسن نیت
تبلیغات، چشمانداز و اهداف آتی برند را تکرار میکند و حسن نیت برند را در بین مشتریانش افزایش میدهد.