یکی از تأثیرگذارترین روشها برای خلق یک هدیه بهیادماندنی، نوشتن نام هدیه دهنده بر روی آن هدیه است تا همیشه یادآور احساس شادی پس از دریافت هدیه و نام هدیه دهنده باشد. به جرئت میتوان گفت حکاکی با لیزر یکی از بهترین روشهای چاپ نام بر روی هدایای تبلیغاتی است. از همین رو، تمام نکاتی که در مورد حکاکی با لیزر باید بدانید را در این مطلب برای شما گردآوری کردهایم.
روشهای چاپی متفاوتی برای درج کردن نام تجاری یا علامتگذاری بر روی محصولات تبلیغاتی متنوع وجود دارد. روشهایی همچون حکاکی با لیزر، گلدوزی، سابلیمیشن، چاپ سیلک اسکرین، چاپ دیجیتالی، چاپ تامپو، پرس حرارتی، برجستهسازی و کندهکاری از رایجترین روشهای چاپ بر روی هدایای تبلیغاتی به شمار میروند.
استفاده از هر روش چاپی به جنس محصولاتی که عمل چاپ بر روی آنها انجام خواهد شد، بستگی دارد. در نهایت هزینه تمامشده برای هر کدام از روشهای چاپی نیز یکی از عوامل دخیل در انتخاب روش چاپی است.
حکاکی با لیزر یکی از محبوبترین و متداولترین روشهای چاپی بهحساب میآید که بسیاری از برندها و شرکتها برای سفارشیسازی هدایای تبلیغاتی خود به سراغ آن میروند. ازاینرو، آشنایی با نکات طلایی حک با لیزر موضوع مهمی است. به همین دلیل در ادامه این مطلب به بیان تمامی نکاتی که در مورد حکاکی لیزر باید بدانید، میپردازیم.
حکاکی با لیزر چیست؟
کلمه لیزر برگرفته از واژه انگلیسی Laser به معنای “تقویت نور به روش گسیل القایی تابش” است. به معنای سادهتر باید گفت که در حک کردن با لیزر، ابتدا لوگو، طرح یا آرم مورد نظر در دستگاه برنامهریزی میشود. سپس، لیزر با تبدیل انرژی نور به گرما و هدایت مستقیم این جریان به سطح محصول مورد نظر، طرح برنامهریزیشده را حک میکند. این روش از متداولترین روشهای حکاکی است که با ایجاد اثر بر روی محصولات، عمل سفارشیسازی را میسر میسازد.
نحوه ایجاد اثر بر روی محصولات تبلیغاتی با استفاده از حک لیزری، تغییر شیمایی/ مولکولی، سوزاندن، کف سازی، ذوب کردن، فرسایش یا غیره است. این موضوع بدین معنی است که در این روش نمیتوان از جوهرهای رنگی یا هر وسیله دیگری که در اثر تماس یا سطح حکاکی از بین میروند، استفاده کرد.
تاریخچه حکاکی با لیزر
شاید نام حک کردن با لیزر بیشتر در دهههای اخیر به گوش شما رسیده باشد؛ بااینحال، این شیوه چاپی محبوب، قدمتی دیرینه دارد که سرمنشأ پیدایش آن به ایده آلبرت انیشتین بزرگ میرسد. در حدود اوایل دهه 1900 آلبرت انیشتین ایده ساخت لیزر را مطرح کرد. بااینوجود، استفاده از آن برای حکاکی به دهه 1970 میلادی برمیگردد. در حقیقت، طراحی و تولید ماشینهای طراحی لیزری به شکل کامپیوتری که امر حکاکی را تسهیل میکنند، از ابداعات ویل دالگرین بود. در این ماشینهای لیزری، نور با عبور از یک لنز، پرتوهایی بهصورت متمرکز و دقیق را ایجاد میکند که به ایجاد علامت و حک کردن بر روی سطح مواد مختلف کمک میکند.