HITE NAMA GOSTAR
منو موبایل

HITE NAMA GOSTAR

معرفی شغل فیلمبردار

کار فیلمبردار ضبط تصاویر فیلم های سینمایی، برنامه های تلویزیونی، تبلیغاتی ، موزیک ویدئو ها، جشن ها و… می باشد.

فیلمبردار در حوزه های مختلف فعالیت می کند. بعضی به صورت خصوصی آتلیه و مرکز فیلم برداری دایر کرده و از مجالس، همایشها، جشن ها و… فیلمبرداری می کنند. این فیلمبرداران لزوما به تحصیلات دانشگاهی نیازی ندارند و می توانند با گذراندن دوره هایی که در آموزشگاه ها برگزار می شوند، مهارت و توانایی لازم را کسب کنند. برخی از فیلمبرداران نیز وارد بخش سینما و تلویزیون می شوند و به فیلمبرداری حرفه ای می پردازند. برای فیلمبرداری حرفه ای در سینما و تلویزیون هم امکان تحصیل در دانشگاه ها و آموزش آکادمیک و هم امکان یادگیری در آموزشگاه ها وجود دارد.

اگرچه اصل کار در هر دو بخش ماهیتی یکسان و شباهت های زیادی دارند، ولی در مطالبی که در ادامه ارائه می شود، تمرکز اصلی روی فیلم برداری حرفه ای در سینما و تلویزیون است.

فیلمبردار با دوربین های فیلمبرداری معمولی و دیجیتال و مطابق دستورات کارگردان و یا مدیر فیلمبرداری کار می کند. او می تواند به تنهایی کار فیلمبرداری را انجام داده و یا عضوی از تیم فیلمبرداری استودیوهای تلویزیونی یا پروژه های سینمایی باشد.

در تعریف فیلمبرداری آمده است :

” فیلمبرداری مهم‌ترین مرحله تولید فیلم است. این مرحله به ویژه با مهم ترین ابزار و وسایل فیلم‌سازی، یعنی دوربین و متعلقات آن، انواع نورافکن‌ها و غیره سرو کار دارد. در این مرحله علاوه بر فیلم برداری، نورپردازی، کارگردانی، صدابرداری، بازیگری و برخی جلوه های ویژه، نیز هم زمان انجام می‌شوند. پیش از اینکه وارد این مرحله شویم باید صحنه کاملا آماده باشد و بازیگران نیز برای ایفای نقش حاضر باشند.”

مدیر فیلمبرداری یک پروژه فیلمسازی، در کار خود معمولا یک یا چند دستیار خواهید داشت. عمدتا یک فیلمبردار هم در فیلمبرداری فیلم های سینمایی و هم در تلویزیون متخصص است، علیرغم اینکه تجهیزات و روشهای متفاوتی از یکدیگر دارند. در سال های اخیر با ورود دوربین های دیجیتال و تکنولوژی HD  کار با دوربین های حرفه ای بسیار راحت تر شده و تفاوت تکنیکی خاصی وجود ندارد.

زمان کار فیلمبردار معمولا طولانی، نامنظم و بسته به نوع پروژه گاهی در شب ها و روزهای تعطیل است. فیلم بردار باید بسیار منعطف بوده و از توان بدنی خوبی برخوردار باشد زیرا گاهی ساعت های فیلم برداری بسیار طولانی می شود.همچنین باید بتواند به راحتی در ارتفاع، روی جرثقیل و یا داربست فیلمبرداری کند.

محل کار فیلمبردار می تواند در فضاهای مختلف از استودیوی فیلمبرداری تا فضاهای باز در شرایط مختلف آب و هوایی باشد. فیلمبردار باید بتواند در مکان ها و شرایط مختلف کار کند. گاهی نیز باید در سفر بوده و تا مدت زیادی از خانواده خود دور باشد.

در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف فیلمبردار، مهارت و توانمندی های مورد نیاز فیلمبردار، تحصیلات لازم برای ورود به شغل فیلمبرداری، بازار کار و فرصت های شغلی فیلمبرداری، درآمد فیلمبردار و تعدادی از فیلمبرداران معروف کشور ارائه می شود.

مطالب مرتبط

معرفی شغل و رشته فیلمبردار و عکاس

اگر بخواهیم کار فیلمبردار را به طور خلاصه توضیح دهیم باید گفت وظیفه ضبط تیزهای تبلیغاتی، فیلم سینمایی، موزیک ویدیوها، جشنها، سریالها و … را دارند.

فیلمبردارها می توانند به صورت شخصی و یا در سازمان و شرکت های خاصی فعالیت کنند. فیلمبردارها و عکاسها در حوزه های مختلف فعالیت می کنند. به طور مثال عکاسها می توانند در جهت تپت وقایع، معرفی محصول، عکس های شخصی و یا مناسبتی فعالیت کنند.

3 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟