شاید از خود بپرسید که چه کسی به زیرنویس نیاز دارد؟ یا اصلاً چرا ویدابیا میگوید که تولید زیرنویس اهمیت دارد؟ در اینجا چند دلیل را ذکر میکنیم.
1. هر کسی نمیتواند صدا را بشنود
زیرنویس برای ناشنوایان یا افراد با مشکلات شنیداری (SDH) ضروری است. اهمیتی ندارد که محتوا چیست، شما نمیخواهید دسترسی میلیونها انسان را به آن قطع کنید. زیرنویس برای افرادی که به هر طریقی با مشکلات شنیداری دست و پنجه نرم میکنند، بسیار ضروری است. آنها به این ترتیب میتوانند به اطلاعات مهم و معنی فیلم دسترسی داشته باشند. بازار هدف شما حتماً شامل افراد ناشنوا یا با مشکلات شنیداری هم میشود و نبود زیرنویس به معنی حذف دسترسی به این طیف است. و البته اگر دبه خاطر این دسته افراد در ویدیوی خود زیرنویس قراردهید، این حس را به مخاطب القا می کنید که هممه سی مخاطبانتان برایتان اهمیت دارند و ارزشمند هستند.
2. بسیاری از مردم نمیخواهند یا نمیتوانند صدا را گوش دهند
آیا میدانستید که 85 درصد از ویدیوهای فیسبوک در حالت بیصدا (mute) دیده میشوند. البته این تنها مربوط به یکی از رسانههای اجتماعی است. از سوی دیگر، اسنپچت (Snapchat) میگوید که دو سوم از ویدیوهایش در حالت باصدا اجرا میشوند.
مهم نیست که آمار چه میگویند؛ بسیاری از مردم ویدیو را روی گوشی یا کامپیوتر خود در حالت بیصدا قرار میدهند، چون آن را نمیخواهند یا به آن نیازی ندارند. شاید همزمان به آهنگ مورد علاقهی خود گوش میدهند و نمیخواهند آن را روی مکث قرار دهند. شاید هم در مکان عمومی هستند و قادر به اجرای ویدیو در حالت باصدا نیستند.
حتی اگر مخاطبان هدف ویدیوی شما افرادی هستند که به احتمال زیاد آن را در حالت باصدا قرار میدهند، تعدادی از آنها این کار را نخواهند کرد. پس اگر زیرنویس موجود نباشد، ویدیوی شما را از دست میدهند.
3. زیرنویس به درک جامع فیلم کمک میکند
افراد به روشهای مختلفی یاد میگیرند. بعضیها بهتر است کار را به صورت عملی انجام دهند. بعضیها از طریق نگاه کردن یاد میگیرند. شنیدن بهترین روش یادگیری برای طیف دیگری است. اما بعضیها خواندن را بیشتر میپسندند.
در اینجا زیرنویس به میان میآید. افرادی که خواندن را بهترین روش یادگیری خود میدانند، بیشترین استفاده را از ویدیوی شما خواهند برد. ترکیب ویدیو و متن بسیار قدرتمند است.
از سوی دیگر، زیرنویس به مخاطب کمک میکند تا درک جامعی از فیلم به دست آید. برای مثال، بیش از 60 درصد از مخاطبان YouTube غیر انگلیسیزبان هستند و با اصطلاحات این زبان آشنایی کافی ندارند. اما اگر ویدیوهای YouTube زیرنویس داشته باشند، میتوانند به درستی محتوای ویدیویی را درک کنند.
4. همه زبان شما را بلد نیستند
اگر تولید کننده محتوای ویدیویی باشید، حتما برای تان مهم است که روز به روز مخاطبان خود را افزایش دهید و در خاطر افراد بیشتری از سراسر دنیا جا پیدا کنید. اگر هم هنوز کار محتوای ویدیویی را شروع نکردید اما علاقه مند به این کار هستید، پیشنهاد میکنم مطلب تولید محتوای ویدیویی را برای ایده گرفتن بخوانید.
محتوای ویدیویی ایدهآل پا را فراتر از مرزهای زبانی خواهد گذاشت؛ اما تنها در صورتی که ترجمه شود. شما احتمالاً میخواهید مردم نقاط مختلف جهان ویدیوی شما را تماشا کنند. ولی اگر نتوانند آن را درک کنند، احتمالاً به هدفتان دست نخواهید یافت. بنابراین، در هنگام ساخت ویدیو، جامعهی زبانی هدف خود را در نظر داشته باشید؛ و حتماً زیرنویس مطلوب را تهیه کنید.
5. مخاطب بیشتر درگیر میشود
در سال 2009 PLAYMedia گزارش جالب توجهی منتشر کرد: شمار مخاطبانی که ویدیوی دارای زیرنویس را به طور کامل تماشا میکنند، 80 درصد بیشتر است. این آمار اهمیت فراوان زیرنویس را در درگیر کردن مخاطب نمایش میدهد.
80 درصد عددی است که نمیتوان از آن گذشت. پس اگر زیرنویس کمک میکند تا مخاطبان بیشتری داشته باشید، لازم است پول و زمان کافی را به تولید آن اختصاص دهید.
6. زیرنویس سئو را بهبود میبخشد
در حالی که کیفیت محتوا باید در درجهی اول اهمیت باشد، به وضعیت سئوی خود نیز توجه کنید. زیرنویس میتواند در بهبود رتبهی شما نقش قابل توجهی داشته باشد. بسیاری از مزایای بالا نیز بر وضعیت سئو تأثیرگذارند. برای مثال، اگر افراد زمان بیشتری را به تماشا کردن ویدیوی شما اختصاص دهند، تأثیر مثبتی بر رتبهی شما خواهد داشت.
در مجموع، زیرنویس نقش قابل توجهی در جهان امروز دارد، چون به مخاطب کمک میکند تا درک خود را از فیلم بهبود بخشد و دایرهی لغات خود را افزایش دهد و نیز محبوبیت رسانهی مورد نظر را در سراسر جهان افزایش میدهد.