HITE NAMA GOSTAR
منو موبایل

HITE NAMA GOSTAR

مراحل آموزش عکاسی چیست ؟

همانطور که می‌دانید، آموزش عکاسی مراحل مربوط به خودش را دارد. گفته شد که در عکاسی باید قدم به قدم پیش بروید؛ این قدم‌ها در اصل همان مراحل عکاسی هستند که شما باید از مقدماتی تا پیشرفته آن را طی نمایید. در ادامه مراحل عکاسی را به شما معرفی می‌کنیم.

مرحله مقدماتی

مرحله مقدماتی، قدم اول در عکاسی است. مهم‌ترین قدم عکاسی مربوط اولین قدم یعنی مرحله مقدماتی است که باید به شکل صحیح و درست آن را یاد بگیرید. آکادمی هنرهای تجسمی نورنگار یکی از بهترین آکادمی‌های موجود در ایران است که می‌توانید در دوره‌های آموزش مبانی عکاسی شرکت کنید. برای انجام این کار، کافی است تا فرآیند مربوط به ثبت نام در این دوره‌ها را طی کنید.

سخت‌گیری در انتخاب تجهیزات ممنوع!

در مرحله مقدماتی به هیچ عنوان نیازی به خرید تجهیزات گران‌قیمت نیست. در این مرحله شما می‌توانید با حداقل هزینه و خرید معمولی‌ترین تجهیزات، لحظه‌های فوق‌العاده زیبایی را ثبت کنید.

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که عکاسان در همان مرحله ابتدایی یعنی مرحله مقدماتی، به دنبال خرید دوربین‌های فوق حرفه‌ای هستند که بتوانند با کیفیت‌ترین تصاویر را ثبت کنند؛ این در حالی است که به هیچ عنوان نیازی به پرداخت هزینه‌ زیاد و خرید دوربین فوق حرفه‌ای نیست.

البته توجه داشته باشید که این ممنوعیت در سخت‌گیری انتخاب تجهیزات نباید شما را وادار به خرید تجهیزات بی‌کیفیت کند. همانطور که گفته شد، شما می‌توانید تجهیزات موردنیاز را با کیفیت مناسب و قیمت معقول خریداری کنید.

در صورت نیاز، می‌توانید برخی از تجهیزات را با استفاده از یک‌سری ابزار در خانه بسازید؛ برای انجام این کار کمی جستجو در گوگل و سایت‌های مربوطه نیاز است که می‌توانید با مشاهده آموزش‌ها، برخی از تجهیزات موردنیاز را خودتان بسازید.

البته توجه داشته باشید که استفاده از تجهیزات ساده فقط جوابگوی این مرحله و مرحله متوسط عکاسی است؛ در مرحله پیشرفته یا همان حرفه‌ای، باید از تجهیزات حرفه‌ای‌تر استفاده کنید. این تجهیزات امکانات و قابلیت‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهند که استفاده از آن‌ها در این مراحل ضروری نیست.

 

درباره دوربین و لنز اطلاعات کسب کنید.

یکی دیگر از کارهایی که در مرحله مقدماتی عکاسی باید انجام دهید، کسب اطلاعات درباره لنز و دوربین و آشنایی با مفاهیم مربوط به آن‌ها است. در صورتی که با مفاهیم مربوط به دوربین، لنز و به طور کلی عکاسی آشنا شوید، به راحتی می‌توانید از ابزار و قابلیت‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، استفاده کنید. 

البته توجه داشته باشید که کسب اطلاعات و آشنایی با این مفاهیم کاری نیست که بتوانید با گذشت چند روز آن را انجام دهید؛ برای کسب اطلاعات باید تقریبا زمان زیادی را صرف کنید. البته می‌توانید به صورت فشرده، این اطلاعات را در چند روز یاد بگیرید که ممکن است در این روزها، فرآیند یادگیری عکاسی شما در مرحله مقدماتی با سرعت پایین‌تری پیش برود.

البته برای یادگیری و شناخت این مفاهیم پایه‌ای، کاتالوگ و دفترچه‌هایی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. توجه داشته باشید که نباید زمان زیادی را صرف این مرحله کنید و پیشنهاد می‌شود که بعد از خواندن مفاهیم، از آن‌ها به سرعت عبور کنید و به سراغ مراحل دیگر بروید.

در آکادمی هنرهای تجسمی نورنگار می‌توانید با این مفاهیم آشنا شوید. دوره‌های عکاسی که از مرحله مقدماتی تا پیشرفته در این آکادمی برگزار می‌شود، شما را کاملا با این مفاهیم و تجهیزات آشنا می‌کند و در آن زمان است که می‌توانید آماده عکاسی و استفاده از حداکثر قابلیت‌ها شوید.

نور را بشناسید!

بدون شک شناخت نور جزء کارهای پایه‌ای برای عکاسی است؛ نور تمام بخش‌های عکاسی را به بیننده نشان می‌دهد و در صورتی که نتوانید از نور موجود به خوبی استفاده کنید، به هیچ عنوان سوژه‌هایتان به خوبی به تصویر کشیده نخواهند شد.

برای شناخت نور و نورپردازی در عکاسی، می‌توانید در دوره‌های مختلف شرکت کنید. با انجام این کار، تجربه زیادی در نورپردازی پیدا می‌کنید و به همین ترتیب می‌توانید با استفاده از نور، لحظه‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت کنید.

در آکادمی نورنگار هم دوره‌های مختلف نورپردازی وجود دارد. به طور کلی، عکاسان زیادی در ابتدای کارشان در این دوره‌ها شرکت کردند و از طریق همین دوره‌ها، با نورپردازی و مفاهیم مربوط به آن آشنا شدند.

در این‌جا، مرحله مقدماتی عکاسی به پایان می‌رسد. در صورتی که با نکات گفته شده آشنا هستید و آن‌ها را گذراندید، بهتر است به مرحله بعد در عکاسی ورود کنید. شما می‌توانید با  شرکت در دوره‌های مربوط به عکاسی مرحله مقدماتی نورنگار، تمامی این مراحل با کیفیت بالا پشت سر بگذارید و به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید.

مرحله متوسط عکاسی

مرحله متوسط عکاسی چیست ؟ بعد از مرحله مقدماتی، مرحله متوسط عکاسی فرا می‌رسد. زمانی که تجهیزات مربوط به عکاسی را خریداری کرده و با مفاهیم مربوط به آن‌ها آشنا شده باشید، می‌توان گفت که وارد مرحله متوسط عکاسی شدید. در این شرایط باید آماده ورود به یک مرحله بالاتر و حرفه‌ای‌تر از مرحله‌ای که در آن حضور داشتید، شوید. 

در صورتی که این مرحله را به خوبی پشت سر بگذارید، می‌توانید یک عکس را با اکثر جزئیات موردنیاز به تصویر بکشید؛ به عبارتی دیگر، بعد از ثبت لحظه موردنظر می‌توانید آن را ادیت کنید و جزئیات موردنظرتان را به آن اضافه نمایید تا اثر هنری ثبت شده، کامل شود. این موارد، به تنهایی به دست نخواهد آمد و باید خلاقیت و ذوق هنری عکاس هم با آن ترکیب شود.

با ترکیب‌بندی حرفه‌ای آشنا شوید.

برای ترکیب‌بندی، بهتر است ابتدا با نقاط طلایی عکس آشنا شوید. پیشنهاد می‌شود که بدون استفاده از دوربین، در ذهن خود کادری را تجسم کنید. سوژه موردنظر باید در نقطه طلایی این کادر قرار بگیرد؛ سوژه باید به خوبی قابل تشخیص باشد تا بیننده در اولین نگاه سوژه را مشاهده کند.

در نهایت این خود عکاس است که می‌داند بهترین جای قرارگیری سوژه در کادر کدام قسمت است؛ اما باید توجه داشته باشید که سوژه به هیچ عنوان نباید در فضای مبهمی از کادر قرار بگیرد و باید به خوبی قابل رؤیت باشد. 

همانطور که گفته شد، ابتدا می‌توانید با استفاده از سوژه موردنظر، کادری را در ذهن خود تجسم کنید و سپس عکس را طبق همان کادر تجسم شده بگیرید. 

در کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مختلف شرکت کنید.

بعد از طی کردن موارد گفته شده، زمان شرکت در دوره‌ و کارگاه‌های مختلف عکاسی فرا می‌رسد. در مرحله متوسط عکاسی، باید با مفاهیم و اصول زیادی آشنا شوید که انجام این کار به تنهایی به هیچ عنوان کار آسانی نخواهد بود. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که در دوره‌های مختلف مرحله متوسط عکاسی شرکت کنید.

برای ثبت نام و شرکت در دوره‌ها، آکادمی نورنگار یکی از بهترین انتخاب‌هایتان خواهد بود. در این آکادمی می‌توانید در دوره‌های مختلف مربوط به مراحل عکاسی شرکت کرده و خود را بسنجید. در دوره‌های برگزار شده توسط این آکادمی، تمامی مفاهیم و جزئیات مربوط به عکاسی آموزش داده می‌شود تا بتوانید به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن عکاسی کنید. 

در این مرحله با تجربیات افراد باتجربه که معمولا نقش استاد شما را در دوره‌ها ایفا می‌کنند، آشنا خواهید شد. استفاده از تجربیات این افراد، شما را چندین قدم در عکاسی به جلو می‌برد و باعث می‌شود که مراحل حرفه‌ای شدن را با سرعت بیشتری طی کنید.

توجه داشته باشید که انتخاب دوره‌ها باید با شناخت و آگاهی کامل انجام شود. در این شرایط است که می‌توانید از تجربیات استادان خود بهره کافی را ببرید.

ادیت عکس‌ها فراموش نشود!

مرحله مقدماتی عکاسی، مرحله‌ای است که در آن باید با ادیت عکس‌‌ها تا حدودی آشنا شوید. این کار با استفاده از ابزارهای مختلف انجام می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت که کار سختی را در پیش نخواهید داشت. 

بدون شک شما برای ثبت عکس اهدافی دارید که تمامی این اهداف با استفاده از یک دوربین عکاسی نمی‌تواند محقق شود؛ در این شرایط، باید با استفاده از ابزارهای مختلف عکس گرفته شده را ادیت کنید و آن را به اهداف و چیزی که در نظر دارید، نزدیک کنید.

همانطور که می‌دانید، فتوشاپ بهترین و پراستفاده‌ترین ابزاری است که با آن می‌توانید عکس‌هایتان را ادیت کنید. این ابزار قابلیت و امکانات مختلفی را برای ادیت تصاویر در اختیار شما قرار می‌دهد. 

البته توجه داشته باشید که آشنایی و شناخت کامل فتوشاپ کار بسیار سختی خواهد بود و نمی‌توانید آن را با گذشت مدت زمان کوتاهی فرا بگیرید؛ به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که در دوره‌های آموزشی مربوط به ویرایش و ادیت تصاویر شرکت کنید. این دوره‌ها کاربرد زیادی برایتان خواهند داشت و در نهایت می‌توانید با استفاده از ابزارهای مناسب، به ادیت تصاویر خود بپردازید.

در آکادمی هنرهای تجسمی نورنگار هم دوره‌های مختلفی مربوط به ادیت تصاویر برگزار می‌شود که به دلخواه می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. در این دوره‌ها، تمامی نکات لازم مرتبط با ادیت عکس‌ها به شما آموزش داده می‌شود و بعد از پایان دوره می‌توانید تصاویر ثبت شده را به بهترین شکل ممکن ادیت کنید.

مرحله پیشرفته عکاسی 

مرحله پیشرفته عکاسی چیست ؟زمانی که مرحله مقدماتی و متوسط را به خوبی پشت سر بگذارید، وارد مرحله پیشرفته عکاسی می‌شود. بسیاری از عکاسان بعد از گذراندن آن دو مرحله، وارد مرحله پیشرفته یا حرفه‌ای عکاسی نمی‌شوند که کار اشتباهی است.

در مرحله پیشرفته عکاسی، با نکات حرفه‌ای‌تری آشنا می‌شوید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای را ثبت کنید. مرحله پیشرفته عکاسی، مرحله‌ای است که باید در آن خلاقیت خود را تقویت کرده و از آن به بهترین شکل استفاده کنید.

در این مرحله به دنبال علاقه و سبک موردنظر خود بروید.

برای طی کردن مرحله پیشرفته عکاسی، پیشنهاد می‌شود که به دنبال علاقه و سبک موردنظرتان بروید؛ اینکه بتوانید در یک سبک خاص مانند عکاسی طبیعت کار خود را دنبال کنید، بسیار عالی است. با انجام این کار، می‌توانید تمامی نکات مربوط به عکاسی طبیعت را یاد بگیرید و خود را تماما متمرکز آن کنید.

البته برای پیدا کردن سبک موردنظر، شناخت علاقه اهمیت بالایی دارد. برای مثال در صورتی که به طبیعت و جانوران علاقه دارید، قطعا عکاسی از طبیعت بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. در این شرایط است که می‌توانید عکس‌های جذاب و خلاقانه‌ای را ثبت کنید.

البته توجه داشته باشید که هر سبک و علاقه، اصول یادگیری مربوط به خودش را دارد. این موارد در دوره‌های پیشرفته عکاسی آکادمی نورنگار به شما آموخته می‌شود.

در دوره‌های عکاسان بزرگ شرکت کنید.

در این مرحله می‌توانید با آگاهی کامل، در دوره‌های عکاسان بزرگ و باتجربه شرکت کنید. توجه داشته باشید که این دوره‌ها به هیچ عنوان معمولی نیستند و استادان و مدرسان آن‌ها، عکاسان باتجربه‌ای هستند. 

استادان این دوره‌ها با علم بر اینکه شما آگاهی کاملی از تجهیزات، مفاهیم و … مربوط به عکاسی دارید، تجربیات خود را با شما به اشتراک می‌گذارد و نکات مختلف و مهمی را آموزش می‌دهد. با شرکت در این دوره‌ها، قطعا سطح کاریتان چند پله بالاتر می‌رود و می‌توانید فرآیندهای مربوط به حرفه‌ای شدن در عکاسی را با سرعت چند برابری طی کنید.

در آکادمی هنرهای تجسمی نورنگار هم این دوره‌ها وجود دارد که مدرسان آن عکاسان حرفه‌ای به‌نامی هستند که می‌توانند سرعت روند یادگیری شما را افزایش دهند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود که در این دوره‌ها شرکت کنید و از تجربیات مدرسان حرفه‌ای آن بهره‌مند شوید.

در ورکشاپ‌ها شرکت کنید.

معمولا افرادی که ورکشاپ‌های عکاسی را برگزار می‌کنند، عکاسان حرفه‌ای و پیشرفته‌ای هستند که هدفشان انتقال تجربه به هنرجویان و شرکت‌کنندگان است. شرکت در ورکشاپ‌ها هم می‌تواند مسیر شما را جهت یادگیری نکات پیشرفته عکاسی هموار کند.

شرکت در برخی ورکشاپ‌ها رایگان و در برخی دیگر پولی است. البته توجه داشته باشید که هزینه کردن در هنر عکاسی، در واقع سرمای‍ه‌گذاری است و می‌توانید با کمی تلاش، چند برابر آن هزینه را به دست بیاورید.

این ورکشاپ‌ها معمولا به فاصله هرچند هفته برگزار می‌شود؛ شرکت در آن‌ها یکی از بهترین فرصت‌ها برای استفاده راه میان‌بری است که پیش روی شما قرار دارد. معمولا برگزارکنندگان این دوره و استادان آن، تجربیاتشان چند برابر شما است که همان تجربه‌ها می‌توانند راه را برای پیشرفت شما هموار کنند.

تجهیزات خود را به بهترین شکل تکمیل کنید.

به احتمال زیاد یادتان است در مرحله مقدماتی پیشنهاد شد که در تهیه تجهیزات نباید سخت‌گیری داشته باشید؛ اکنون در این مرحله می‌توانید تجهیزات خود را تکمیل کنید. برای مثال، تجهیزاتی که در آن مرحله اضافه‌ تلقی می‌شد را می‌توانید در این مرحله تهیه کنید.

مرحله پیشرفته عکاسی مرحله‌ای نیست که بتوانید با دوربین ساده آن را طی کنید. در این مرحله باید از دوربین‌های پیشرفته‌تر با امکانات بیشتری بهره بگیرید و تصاویر خود را ثبت نمایید. 

بسیاری از ابزارهایی که در مرحله مقدماتی و متوسط عکاسی مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند، در این مرحله نقش‌های پررنگی را ایفا می‌کنند. شما می‌توانید از ابزارهای مختلفی برای خلق نور و … استفاده کنید که در مرحله‌های قبل به هیچ عنوان نیازی به حضور آن‌ها نبود.

شما می‌توانید ابزارهای موردنیاز خود را به مرور زمان و کم کم خریداری کنید. برای خرید ابزار، ابتدا نیازهای خود را بشناسید و طبق نیازهایتان، ابزارها را اولویت‌بندی کنید.

استفاده از لنزهای حرفه‌ای ، می‌تواند جلوه بهتری به عکس‌هایتان بدهد. پیشنهاد می‌شود که استفاده از لنزهای حرفه‌ای و پیشرفته‌ را در این دوره فراموش نکنید. 

مطالب مرتبط

طراحی سایت با متدهای روز دنیا

یکی دیگر از ویژگی های یک طراحی سایت خوب این است که سایت شما باید بر اساس مدل ها و طراحی های روز دنیا باشد. اگر از آن دسته از افرادی هستید که در سطح وب زیاد وقت میگذرانید به احتمال زیاد سایت های زیادی را دیده اید که از طرح های مختلف قدیمی و جدید برخوردار هستند، اما زمانی که وارد یک سایت می شوید اگر طرح آن قدیمی باشد با خود فکر می کنید که مطالب آن هم قدیمی است و احتمال اینکه آن سایت را بدون بازدید ببندید بسیار زیاد است.پس فکر کنم اهمیت به روز بودن طرح سایت برایتان روشن شده باشد.

3 دقیقه مطالعه مشاهده

فرق رشته فیلمبرداری و رشته تصویر‌برداری

در واقع هم فیلم‌بردار و هم تصویربردار هر دو یک کار، یعنی ثبت لحظه ها را انجام می دهند و ابزار کار هر دو دوربین است، اما هرکدام با نسل متفاوتی از دوربین ها!
دوربین های اولیه برگرفته از دوربین عکاسی بوده و تماما با استفاده از نگاتیو یا به اصطلاح فیلم، عمل ثبت و ضبط تصویر را بر روی نگاتیو انجام می دادند.

< 1 دقیقه مطالعه مشاهده

چگونه یک سایت تبلیغاتی راه اندازی کنیم؟

در حال حاضر راه اندازی سایت تبلیغاتی اهمیت زیادی پیدا کرده است. با توجه به اینکه میزان استفاده از اینترنت توسط مردم عادی افزایش داشته و مردم اکثر فعالیت های خود را با استفاده از اینترنت انجام می دهند، طراحی یک سایت تبلیغاتی می تواند نقش مهمی داشته باشد.

6 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟