HITE NAMA GOSTAR
منو موبایل

HITE NAMA GOSTAR

مراحل تدوین استراتژی محتوا و انواع آن

1. اهداف بیزینسی خود را به طور واضح مشخص کنید:

در ابتدای کار باید هدف کسب و کار خود را از بازاریابی محتوا مشخص کنید. تعیین اهداف بیزینسی به طور دقیق و مشخص از مهم‌ترین بخش‌های تدوین سند محتوا [استراتژی نهایی لازم الاجرای هر کسب و کار] است. برای مثال می‌توانید از خود سوال بپرسید: «هدفتان از تولید محتوا چیست؟ نیاز به جذب چه میزان کاربر دارید؟ میخواهید فروش را افزایش دهید یا بازدید؟» و سوالاتی از این قبیل.

2. مخاطبین اصلی و نیازهای آنها را شناسایی کنید:

در این مرحله باید مشخص کنید قصد دارید با محتوای تولیدی خود چه قشر مخاطبانی را هدف قرار دهید. این استراتژی سه مرحله اصلی دارد که شامل موارد زیر است:

  • داده‌های آماری را بررسی کنید: شامل تجزیه و تحلیل وب و رسانه های اجتماعی به منظور شناخت بیشتر با مخاطبین هدف.
  • بازخورد مشتری را در نظر بگیرید: صحبت با مشتری و دریافت بازخورد آنها باعث درک بهتر حسی که محتوای شما به آنها منتقل کرده، خواهد شد.
  • برای خود پرسونای مشتری هدف را تعیین کنید: یعنی با پرسیدن سوالات مرتبط از مخاطبین به اطلاعات اماری مرتبط و مورد نیاز کسب و کار خود دست پیدا کنید.

 

3. محتوای فعلی موجود را تحلیل و بررسی کنید:

با بررسی محتواهای قبلی و بازخوردهای دریافتی انها می‌توانید اطلاعات ارزشمندی کسب کنید. اینکه چه محتوایی بازدید بیشتری یا کدام محتوا عملکرد ضعیفی دارد یا شناسایی بهترین کانال و شبکه‌های انتشار محتوا با توجه به معیارهای سئو، گوگل و امار هرکدام به شما برای تعیین استراتژی نهایی محتوا کسب و کارتان کمک می‌کند.

4.    کلمات کلیدی بیزینس خود را پیدا کنید:

شناخت کلمات کلیدی مناسب کسب و کار خود به کمک ابزارهای مختلف این حوزه در تعیین استراتژی تولید محتوا بسیار مهم است. حتما مطمئن شوید از کلمات کلیدی پرطرفدار و مرتبط استفاده می‌کنید.

5. KPI یا شاخص کلیدی عملکرد را بررسی کنید:

مشخص کردن میزان موفقیت یا عدم موفقیت برای شروع کار حیاتی است. دانستن KPI(Key Performance Indicator) یا شاخص کلیدی عملکرد کمک شایانی برای تخمین درصد موفقیت و در نهایت تعیین استراتژی مناسب به کسب و کار شما می‌کند.

6. تمایزات محتوایی حوزه فعالیت خود را مشخص کنید:

به دنبال این باشید که وجه تمایز برند یا کسب و کار خود با سایر رقبا را کشف کرده و با توجه به نیاز اصلی مخاطبان هدف، روی تقویت آن کار کرده و دیجیتال مارکتینگ برند خود را در جهت مثبت و تاثیرگذاری پیش ببرید.

بیشتر بخوانید :  برندسازی حسی و انواع برندینگ حسی

7. موضوعات محتوایی قابل بررسی را مشخص کنید:

تیم تولید محتوا، سئو و هر بخشی که فکر می‌کنید ایده‌ای برای ارائه خواهد داشت را خبر کرده و به کمک آنها تمام موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطب جالب توجه باشد را مشخص کرده و یاداشت برداری کنید. در نهایت درباره هر کدام شروع به تحقیق کرده و بعد از تایید نهایی، آنها را در لیست تولید قرار دهید. در این مسیر می‌توانید از ابزارهای کمکی مانند: BuzzSumo , Feedly ,  Blog about و امثال آنها کمک بگیرید.

8. رقبا و فعالیت هایشان را آنالیز کرده و بشناسید:

رقبای فعال در حوزه‌ی فعالیت خود را تجزیه و تحلیل کنید. برای این کار می‌توانید از گوگل کمک بگیرید. به این صورت که درباره محتوا و کلمه کلیدی مورد نظرتان در گوگل سرچ نمایید. و رتبه داران آن را شناخته و محتوای ارائه شده توسط آنها را آنالیز کرده و در نهایت تلاش می‌کنید از آنها بهتر باشید.

9. تقویم محتوا بسازید:

الان وقت آن است که با اطلاعات بدست آمده تقویم محتوا تهیه کنید. در تقویم محتوایی برنامه تولید، توزیع و ترویج محتوای کسب و کار خود را به‌طور کامل و شفاف مشخص کنید

10.برای انتشار محتوای خود به دنبال انتخاب پلتفرم مناسب باشید:

با بررسی محتواهای قبلی و بازدید و بازخوردهای آنها، بهترین کانال را برای انتشار محتواهای آینده انتخاب کنید.

11.کار را در زمان درست انجام دهید:

ابتدا باید برای تولید محتوا برنامه زمانی مشخص داشته باشید. در مرحله بعد دقت کنید که محتوای تولیدی باید در زمان مناسب در کانال‌های مناسبی که از قبل انتخاب کردید، منتشر شود.

12.ساختار محتوای خود را به روز کنید:

با توجه به اهداف مد نظر کسب و کارتان از انواع قالب‌های محتوایی مانند ویدئو، اینفوگرافیک، پادکست و .. برای جذاب کردن محتوا استفاده کنید. انتخاب تصاویر با کیفیت و مرتبط، محتوای شما را اثرگذارتر می‌کند.

13.از قلاب‌های محتوایی کمک بگیرید:

هر چیزی که کنجکاوی مخاطب را برانگیزد، قلاب محتوایی شما خواهد بود. سعی کنید از تیترهای خلاقانه و جذاب استفاده کنید تا مخاطبان ترغیب به خواندن محتوای شما شوند.

14.از دعوت به اقدام یا CTA در محتوای خود بهره بگیرید:

سعی کنید در محتوای خود از کالتواکشن یا CTA (Call to action) های قانع‌کننده استفاده کنید.

15.محتواهای قدیمی را بهینه سازی کنید:

به روز کردن محتواهای قدیمی از موارد تاثیرگذار در بالارفتن رتبه و فیدبک مثبت مخاطبین شماست. برای جلب اعتماد مخاطبین هدف، محتواهای قدیمی خود را با اطلاعات روز دنیا به روزرسانی کنید.

16.از UGC به نفع کسب و کارتان استفاده کنید:

محتوای تولیدی توسط کاربرد یا User-generated content به اختصار UGC به محتواهای تولیدی توسط کاربران میگویند که می‌تواند شامل یک کامنت ساده باشد یا در قالب ویدئو، عکس، پادکست و … که در پلتفرم هایی مثل یویتیوب، لینکدین، ویرگول منتشر می‌شود. توجه به دیدگاه مخاطبین و استفاده از آنها به نفع کسب و کارتان می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد.

17.در رسانه های اجتماعی مختلف فعال باشید:

مهم نیست چه کسب و کاری را اداره می کنید و در چه حوزه‌ای فعال هستید. در هر صورت مخاطبان شما از قبل در چندین شبکه اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین و.. عضو هستند.
فعالیت مفید و مکرر در هر یک از این شبکه‌های اجتماعی با رعایت اصول و قوانین هر پلفرم باعث افزایش فالورهای کسب و کار شما و در نهایت افزایش بازخورد در جهت فروش و ارائه محصول یا محتوای تولیدی شما میشود.

18.از ابزارهای Analytics Tools برای تجزیه و تحلیل استفاده کنید:

برای آنکه درک بهتری از پرسونای مشتری‌های خود داشته باشید و استراتژی محتوا کسب و کارتان را بر اساس آن تنظیم کنید بهتر است از ابزارهای Analytics Tools کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

انواع استراتژی تولید محتوا

امروزه که دنیای دیجیتال سهم بسزایی در زندگی و پیشرفت ذهنی و حرفه ای افراد دارد، فعالیت در آن به یکی از بخش‌های مهم رقابت بین برند‌ها، شرکت‌ها وسازمان‌های بیزینسی مختلف تبدیل شده است و نقش بسزایی در درصد موفقیت کسب و کارهای مختلف دارد.

2 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟