شرکت تبلیغاتی حیطه نما
منو موبایل

شرکت تبلیغاتی حیطه نما

معرفی شغل و رشته فیلمبردار و عکاس

1. آشنایی با شغل فیلمبردار و عکاس

اگر بخواهیم کار فیلمبردار را به طور خلاصه توضیح دهیم باید گفت وظیفه ضبط تیزهای تبلیغاتی، فیلم سینمایی، موزیک ویدیوها، جشنها، سریالها و … را دارند.

فیلمبردارها می توانند به صورت شخصی و یا در سازمان و شرکت های خاصی فعالیت کنند. فیلمبردارها و عکاسها در حوزه های مختلف فعالیت می کنند. به طور مثال عکاسها می توانند در جهت تپت وقایع، معرفی محصول، عکس های شخصی و یا مناسبتی فعالیت کنند.

در شغل های فیلمبرداری و عکاسی لازم نیست که حتما مدارک دانشگاهی داشته باشند آنها می توانند با گذراندن دوره های مختلف در آموزشگاه ها و کارگاه ها تجربه و مهارت های لازم را کسب کنند. اما افراد علاقه مند هم می توانند در صورت تمایل در رشته های مرتبط عکاسی و فیلمبرداری در دانشگاه های سراسر کشور تحصیل کنند.

برخی افراد معتقدند که ماهیت هر دو شبیه هم می باشد و چندان تفاوتی باهم ندارد بلکه بیشتر باید توسط خود شخص تجربه هایی کسب شود.

فیلمبردارها در برخی موارد و مراسم ها به صورت تکی فیلمبرداری می کنند. و در بعضی از مراسم ها به صورت تیمی آماده ضبط فیلم می شوند.

افراد فیلمبردار از تجهیزات زیادی در ضبط فیلم استفاده می کنند مانند دوربین، پایه، انواع نورافکن ها و لنز های متنوع و …

بهتر است افرادی که قصد وارد شدن در این رشته را دارند علاقه مند باشند. زیرا در برخی موارد با فشار های کاری روبرو می شوند که در صورت نداشتن علاقه امکان جا زدن و ضعیف بودن را تجربه می کنند.

2. وظایف و مسئولیت های فیلمبردار

  • پیدا کردن مکان های مناسب متناسب با موضوع فیلمبرداری
  • آماده کردن تجهیزات فیلمبرداری
  • برنامه ریزی و داشتن مدیریت زمان
  • انتخاب مناسبترین زاویه ها برای عکاسی و فیلمبرداری
  • داشتن ارتباط خوب با اعضای تیم
  • حل مشکلات فنی غیر قابل پیش بینی
  • دنبال کردن روند فیلم نامه مطابق با دستور کارگردان و تهیه کننده
  • مهارت و توانمندی های مورد نیاز فیلمبردار
  • آشنایی کامل با تجهیزات فیلمبرداری
  • مهارت های عملی
  • داشتن مهارت برقراری ارتباط با مشتریان و اعضای تیم
  • توانایی بدنی مناسب برای نگهداشتن تجهیزات و دوربین
  • حفظ آرامش و مدیریت زمان در شرایط کاری پر فشار
  • داشتن دید هنری و داشتن خلاقیت
  • علاقه به عکاسی و فیلمبرداری
  • توجه به جزئیات و ریزبین بودن
  • به روز بودن در علم عکاسی و داشتن ایده های نو

3. تحصیلات لازم برای ورود به شغل فیلمبرداری

یکی از مهمترین پارامترها در شغل فیلمبرداری و عکاسی داشتن علاقه و پشتکار می باشد. بسیاری از افراد موفق هستند که تحصیلات مرتبط با  این رشته را نداشته اند اما با گذراندن دوره های مختلف در آموزشگاه ها و ورکشاپ ها توانسته اند وارد این شغل شوند و به موفقیت های عالی و بالایی برسند.

برای ورود به حوزه فیلمبرداری می توانند به رشته فیلمبرداری در زیر شاخه سینما وارد شد. البته همان طور که گفته شد تحصیل در دانشگاه در این رشته لازم و ضروری نیست. این افراد می توانند در دوره های آزاد هم شرکت کنند و قوانین و فنون فیلمبرداری را یاد بگیرند.

4. آینده کار و فرصت شغلی عکاسی و فیلمبرداری

فیلمبرداران و عکاسان می توانند با تاسیس یک آتلیه به طور آزاد و مستقل فعالیت کنند. افرادی که در سینما و تلویزیون مشغول می شوند به صورت قرار دادی کار می کنند. در برخی از موارد هم افرادی که در تلویزیون کار می کنند استخدام صدا و سیما می شوند. برای شروع کار و کسب تجربه افراد از دستیار فیلمبردار شروع می کنند و با یاد گرفتن اصول مهم و پایه به درجه های بهتر دست می یابند.

به طور کلی رقابت در حوزه های هنری به شدت زیاد است. زیرا افراد فعال در این حوزه ایده های نو و خلاق دارند و همین باعث جذب مخاطب و مشتری های متعدد می شود.

این روزها این رشته درایران از موقعیت های شغلی و فرصت های خوبی برخوردار است. که باعث می شود محیط و بازار را برای افراد علاقه مند مناسب تر کند.

5. شخصیت های مناسب شغل فیلمبرداری

اگرچه همه نوع شخصیتی در این حوزه وجود دارند که با تیپ های شخصیتی مختلف توانسته اند افرادی موفق و معروف باشند. بنابراین نمی توان گفت به طور حتم افرادی که این ویژگی های اخلاقی و شخصیتی را دارند می توانند موفق شوند.

اما طبق آمار گرفته شده افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند از ویژگی های مانند داشتن مهارت ارتباطی قوی، دارای روحیه شاد، قدرت تخیل و خلاقیت، دید هنری دارا هستند. بنابراین می توان گفت اگر این ویژگی ها را دارید و همچنین به شغل عکاسی و فیلمبرداری علاقه دارید حتما فعالیت خود را آغاز کنید.

در این مقاله سعی کردیم تمام موارد و چالش های شغل عکاسی و فیلمبرداری را برای شما بیان کنیم تا با دید بهتر در انتخاب شغل و کار خود گام بردارید. امیدواریم با خواندن این مقاله پاسخ سئوال های خود را در زمینه عکاسی و فیلمبرداری گرفته باشید و با گام هایی هدفمند در این حوزه قدم بردارید.

مطالب مرتبط

معرفی شغل فیلمبردار

فیلمبردار در حوزه های مختلف فعالیت می کند. بعضی به صورت خصوصی آتلیه و مرکز فیلم برداری دایر کرده و از مجالس، همایشها، جشن ها و… فیلمبرداری می کنند. این فیلمبرداران لزوما به تحصیلات دانشگاهی نیازی ندارند و می توانند با گذراندن دوره هایی که در آموزشگاه ها برگزار می شوند، مهارت و توانایی لازم را کسب کنند.

2 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی ندارید؟