
تعدادی ایده مناسب برای تولید محتوا در اینستاگرام
پس از روشن کردن چراغ راه کلی که قرار است در اینستاگرام در پیش بگیرید، احتمالا باید به فکر ساختن یک تقویم محتوایی باشید. برای ساختن یک برنامه محتوایی هم نیاز به ایدههایی برای تولید محتوا دارید. در ادامه سعی کردیم ایدههای مختلفی را برای تولید محتوا در اینستاگرام گردآوری کنیم:
۱- کد تخفیف / پیشنهاد شگفتانگیز
کدهای تخفیف و حراجهای استثنایی از جمله محتواهایی هستند که به مخاطبان شما حس خاص بودن را القا میکنند؛ چرا که زودتر از سایرین از تخفیفها و فرصتهای خرید ویژه مطلع میشوند. میتوانید برای تاثیر بیشتر، کد تخفیف مخصوص فالوورهای اینستاگرامی تعریف کنید. تعریف کردن گزینههایی مانند «ارسال رایگان برای فالوورهای اینستاگرام»، «محصول ایکس به عنوان اشانتیون برای شما» و … میتوانند افراد را بیشتر به خرید کردن از شما ترغیب کنند.
۲- نقل قول
در هر زمینه کاری، افراد مشهوری وجود دارند که میتوانید از نقل قولهای آنها به عنوان ایده تولید محتوا در اینستاگرام استفاده کنید. این نوع محتوا اغلب برای مخاطبان جالب است و علاوه بر آن نشان میدهد که فعالیت برند شما در راستای ارزشهایی است که افراد سرشناس آن موضوع تعریف کردهاند.
۳- محتوای آموزشی / چرا چگونه
محتواهی آموزشی بسازید و منتشر کنید. به عنوان مثال اگر فروشنده لوازم آشپزخانهای مانند غذاساز هستید، چند دستور تهیه برای انواع اسموتی را که میتوان با غذاساز تهیه کرد، منتشر کنید. اگر در رابطه با گردشگری کار میکنید، منتشر کردن محتوای آموزشی در رابطه با دسترسی به نقاط توریستی یک شهر خاص میتواند ایده جالبی باشد. این ایده تولید محتوا در اینستاگرام زمانی به نهایت جذابیت خود میرسد که آن را به صورت محتوای ویدیویی در بیاورید. بدین ترتیب هم ایده محتوا و هم روش اجرای آن به نهایت جذابیت خود میرسد.
۴- پشت صحنه
خوب است که مخاطبان شما هر از گاهی به جز محتواهای گرافیکی و از پیش آماده، چهره انسانی برند شما را نیز ببینند. بدیهی است که برای تولید محتوا در اینستاگرام نیاز به یک تقویم محتوایی دارید. با این حال بد نیست که گاهی نیز در لحظه عمل کنید و نشان بدهید کارکنان شما در چه وضعیتی هستند. این کار باعث میشود تا مخاطبان حس همدلی بیشتری با شما داشته باشند. همچنین، آنچه در پشت صحنه اتفاق میافتد اغلب برای رفع حس کنجکاوی افراد جذاب است. به عنوان مثالی خوب از این روزها، میتوانید تصویری از یک جلسه اسکایپی یا فعالیت کردن کارکنان با ماسک و دستکش را منتشر کنید.
۵- مصاحبه
انتشار مصاحبه یک ایده تولید محتوا در اینستاگرام است که میتواند به خوبی توجه مخاطبان را جلب کند. این مصاحبه را میتوانید با مدیرعامل برند یا همکارانی از برندهای همکار و حتی رقیبتان تولید کنید. برای انتشار مصاحبه در اینستاگرام، چند روش وجود دارد:
لایو: میتوانید مصاحبه را در قالب لایو انجام بدهید. این کار به مخاطبان امکان میدهد تا سوالهای خودشان را از مصاحبهشونده بپرسند. خبر لایو را از ۲۴ ساعت قبل در صفحه اینستاگرامتان منتشر کنید.
استوری: میتوانید ویدیوی لایو را به صورت چند استوری پشت سر هم منتشر کنید. فقط به سایز استوری اینستاگرام توجه داشته باشید.
IGTV: برای این که از تمام قابلیتهای اینستاگرام استفاده کرده باشید، IGTV نیز گزینه مناسبی برای انتشار مصاحبه است.
۶- ترندها
برای یافتن ایده تولید محتوا در اینستاگرام ، حواستان به انواع ترندهای روز دنیا نیز باشد. یکی از انواع ترند، انواع چالشهایی است که در دنیا باب میشود تا اتفاقهایی که دنیا را تحت تاثیر قرار میدهد. یک مثال بارز از ترندهای این روزها، شیوع بیماری کرونا و تشویق کردن مردم به شستن دستها و استفاده از ماسک است. میتوانید برای همراه شدن با این ترند، محتواهای متناسب تولید کنید.
۷- پیشنهاد فیلم وکتاب
خوب است که در برنامه محتوای اینستاگرامی، بخشی را به سرگرمی مخاطبان اختصاص بدهید. معرفی فیلم و کتاب میتواند یک گزینه مناسب در این زمینه باشد. بهتر است کتابها و فیلمهایی را معرفی کنید که مرتبط با زمینه کاری برندتان باشد. مثلا اگر در زمینه هوش مصنوعی و برنامه نویسی کار میکنید، میتوانید فیلم AI را معرفی کنید. معرفی مستندها و کتابهای خودآموز نیز گزینههای مناسبی هستند.
۸- نیم نگاهی به محصولات جدید
اگر محصول/خدمت جدیدی در راه دارید، میتوانید درباره آن محتوا منتشر کنید. هیجان قضیه زمانی به اوج می رسد که محصولتان را به صورت کامل لو ندهید. مثلا یک تصویر ماتشده یا نیمه کامل از آن منتشر کنید و از مخاطبان بخواهید حدس بزنند محصول جدید شما چیست. این ایده تولید محتوا در اینستاگرام نهتنها هیجانانگیز است که میزان تعامل مخاطبان را افزایش میدهد.
۹- روش تولید محصولات
محصولات شما چگونه به مرحله مصرف میرسند؟ لباسها چگونه دوخته میشوند، خوراکیها چطور آماده میشوند، و غیره. میتوانید ویدیوهایی از مراحل تهیه محصولاتتان تهیه کنید. اگر امکانش را دارید، ساخت تایم لپس یکی از جالبترین راهها برای این کار است.
۱۰- سوالها
سوال کردن و منتظر سوال بودن یک ایده تولید محتوا برای اینستاگرام است که میتواند تعامل زیادی بیش ما و مخاطبین ایجاد کند. میتوانید در یک پست یا استوری از مخاطبها سوالی بپرسید و بخواهید به آن پاسخ بدهند. یا برعکس از قابلیت question استوری اینستاگرام استفاده کنید تا مخاطبان سوالهایشان درباره برند و محصولات شما را بپرسند.
۱۱- محتوای وبسایت
اینستاگرام علاوه بر این که یک شبکه اجتماعی برای تولید و به اشتراکگذاری محتواهای تازه است، میتواند برای انتشار دوباره بعضی محتواها نیز به شما کمک کند. انتشار محتواهای وبسایت یا اطلاعرسانی درباره پستّهای جدید وبسایت، تعامل مخاطب با شما را هم در محیط اینستاگرام و هم در بحث سایت و سئو بالا میبرد.