
استفاده از هشتگ در توییتر
استفاده از هشتگ در نسل جدید شبکه های اجتماعی داستان جالبی دارد. در میان شبکه های اجتماعی رایج امروزی، هشتگ برای نخستین بار در توییتر به کار برده شد. داستان رواج یافتن هشتگ را نشریهٔ اسمیتسونین با جزئیات کافی شرح داده است .
کریس مسینا (Chris Messina) را میتوان مخترع هشتگ دانست. او حدود یک سال پس از تأسیس توییتر، در سال ۲۰۰۷ در یک توییت به سایر کاربران پیشنهاد کرد برای مشخص کردن موضوع گفتگوها از علامت هشتگ استفاده کنند.
عدهای از کاربران توییتر هم با او همراه شدند و پیشنهادش را پذیرفتند. اما چنانکه خود مسینا بعداً نقل میکند، در آن زمان توییتر به او گفته که چنین علامتی رواج پیدا نخواهد کرد و احتمالاً بیشتر خورههای کامپیوتر آن را به کار خواهند گرفت؛ همان کسانی که پیش از این با علامت # آشنا بودهاند و آن را به کار میبردهاند .
اما حدس تیم توییتر اشتباه بود.
چند ماه بعد در همان سال، آتشسوزی سندیگو اتفاق افتاد. کاربران توییتر برای اینکه بتوانند خبرهای آتشسوزی را منتشر کرده یا پیگیری کنند، از sandiegofire# استفاده کردند و این رویداد باعث شد کاربرد و فایده هشتگ مشخص شود.
مدتی طول کشید تا توییتر قانع شود برای هر هشتگ، یک URL و آدرس اختصاصی در نظر بگیرد (URL چیست؟).
منابع متعددی تأکید میکنند که هشتگ در توییتر به صورت جدی در جهان توسط ایرانیها در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ رواج یافت و به تدریج فراگیر شد .