چهارشنبه، 16 آذر 1401
کاربردهای هشتگ

کاربردهای هشتگ

نمی‌توان کاربردهای هشتگ را به چند موردِ ثابت و مشخص محدود کرد. هشتگ گذاری روش‌های بسیار متنوعی دارد و مفهوم هشتگ، بسته به این‌که چگونه و کجا به کار برود، تغییر می‌کند.

آن‌چه در ادامه می‌آید، مهم‌ترین کاربردهای هشتگ، البته به قضاوت متمم است.

 کمک به یافته شدن

یک کاربرد مهم هشتگ این است که به یافته شدن و دیده شدن مطلب (یا می‌توان گفت: محتوا) کمک کند. چه در کپشن یا استوری اینستاگرام و چه در فضاهایی مانند توییتر و پینترست، یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های کاربران برای استفاده از هشتگ همین است.

نمی‌شود برای تولید محتوا وقت بگذارید و بگویید دغدغهٔ دیده شدن ندارم و برایم مهم نیست کسی حرف‌هایم را بخواند یا بشنود.

فرض کنید مطلبی در زمینهٔ پرسونال برندینگ، معرفی پادکست یا عزت نفس نوشته‌اید یا یک فایل صوتی یا تصویری در این زمینه تولید کرده‌اید. واضح است که دوست دارید کسانی که دربارهٔ این موضوع جستجو می‌‌کنند، مطلب و محتوای شما را هم ببینند.

 کمک به موتورهای توصیه گر (مثلاً‌ اکسپلور اینستاگرام)

ما در درس سواد دیجیتال دربارهٔ سیستمهای توصیه گر صحبت کرده‌ایم. این سیستم‌ها یکی از بخش‌های کلیدی در هستهٔ پلتفرم‌ها هستند. وقتی از آمازون یا دیجی کالا خرید می‌کنید، محصولات دیگری به شما پیشنهاد داده می‌شود و اتفاقاً همین پیشنهادها بخش قابل‌توجهی از فروش این پلتفرم‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

شبکه های اجتماعی هم از همین ابزار استفاده می‌کنند. مثلاً اینستاگرام مدام می‌کوشد با پیشنهاد پست‌ها و استوری‌های دیگران، ما را به بررسی اکانت‌های جدید و گذراندن وقت بیشتر در این شبکه وسوسه کند. این کار هم در بخش اکسپلور اینستاگرام انجام می‌شود و هم در تایملاین (بعد از مشاهدهٔ چند پست، وارد فهرست پست‌های اکانت‌هایی می‌شویم که آن‌ها را فالو نکرده‌ایم).

طبیعی است علاقه داشته باشید مطالب شما هم به دیگران پیشنهاد داده شود و پلتفرم، به افزایش فالوورهای شما کمک کند. برای این کار باید به پلتفرم اعلام کنید که مطلب شما دربارهٔ چیست و برای پیشنهاد دادن در کنار کدام موضوعات، مناسب است.

البته امروزه بیشتر شبکه های اجتماعی، تحلیل متن را به شکل کامل انجام می‌دهند و حتی اگر از هیچ هشتگی استفاده نکنید، باز هم مطلب شما احتمالاً برای تعدادی از کاربران نمایش داده خواهد شد. اما استفاده از هشتگ باعث می‌شود خطای پلتفرم در تحلیل مطلب شما کمتر شود و طبیعی است که الگوریتم‌های تحلیل معنای متن، وزن و اهمیت بیشتری برای کلمات هشتگ‌دار قائل خواهند شد.

 طبقه بندی مطالب

اگر در شبکه های اجتماعی به شکل حرفه‌ای و گسترده فعالیت کنید و برای تولید محتوا وقت بگذارید، دیر یا زود با این مشکل مواجه می‌شوید که مطالب‌تان در هم آمیخته می‌شوند. حجم انباشته‌ای از مطالب شکل می‌گیرد که هر کدام به موضوع متفاوتی پرداخته‌اند و مخاطبی که بخواهد حرف‌ها و نظرات و پست‌ها و توییت‌های شما را در یک موضوع مشخص ببیند و بخواند،‌ سرگردان می‌شود.

هشتگ در این موارد می‌تواند به کار بیاید و به طبقه‌بندی بهتر مطالب کمک کند.

البته طبیعتاً اگر دنبال چنین هدفی هستید، نمی‌توانید سراغ هشتگ‌های عمومی و رایج بروید. مثلاً‌ اگر از #نقل-قول یا #بازاریابی استفاده کنید، باز هم مطالب‌تان با هزاران مطلبی که دیگران با همین هشتگ‌ها منتشر کرده‌اند، آمیخته خواهد شد و عملاً به مخاطب‌تان کمک نکرده‌اید.

در این‌جا معمولاً دو روش به کار می‌رود. یک روش استفاده از هشتگ‌های Branded است. مثلاً اگر فردی به نام احمد می‌خواهد موضوعات خود را طبقه‌بندی کند، ممکن است به سراغ هشتگ‌هایی از این دست برود:

#مارکتینگ-با-احمد   #معرفی-کتاب-با-احمد   #خاطرات-احمد

این روش ایراد جدی ندارد و خصوصاً برندهای تجاری علاقه‌ٔ خاصی به آن دارند. اما افراد دیگری هم هستند که ترجیح می‌دهند تا این حد روی نام خود تأکید نکنند و با نام خود به مخاطب فشار نیاورند. در چنین حالتی، می‌شود با ترکیب چند کلمه، هشتگ‌هایی ساخت که کمتر به کار رفته‌اند. مثلاً:

#نکته-های-ساده-مارکتینگ   #این-کتابها-خوبند   #می‌نویسم-تا-فراموش-نشود

بدیهی است این نحوه هشتگ‌گذاری، هدف دیده شدن و یافته شدن را تأمین نمی‌کند. بلکه صرفاً برای ساختار بخشیدن به محتوا مناسب است و به کار می‌آید.

 تعریف و اجرای کمپین های تبلیغاتی و برگزاری مسابقه

یکی دیگر از کاربردهای هشتگ، پیاده‌سازی کمپین های تبلیغاتی و برگزاری مسابقه است. حتماً دیده‌اید که بسیاری از برندهای بزرگ و حتی کسب و کارهای کوچک، مسابقه‌هایی را در شبکه های اجتماعی اعلام می‌کنند و از همه می‌خواهند که برای شرکت در مسابقه، از یک هشتگ مشخص استفاده کنند.

مثلاً ممکن است شرکتی که ماگ چای و قهوه می‌فروشد، از مخاطبان خود بخواهد عکسی از ماگ روی میزشان بیندازند و آن را با هشتگ #ماگ-و-میز منتشر کنند. همان‌طور که بارها دیده‌اید، معمولاً برای ایجاد انگیزه در کاربران، قرعه‌کشی‌هایی هم انجام می‌شود و به تعدادی از کسانی که از این هشتگ استفاده کرده و عکس یا مطلبی را منتشر کرده‌اند جایزه داده می‌شود.

 هشتگ برند

یکی دیگر از کاربردهای هشتگ، یادآوری برند است.

بسیاری از افراد و کسب و کارها، از یک هشتگ ثابت زیر تمام پست‌ها و داخل تمام توئیت‌های خود استفاده می‌کنند و اساساً مقید هستند که حتماً همهٔ محتوای تولیدی خود را هشتگ گذاری کنند.

این کار حداقل دو مزیت دارد.

مزیت اول این است که برند را پیش چشم مخاطب قرار می‌دهد و می‌تواند به افزایش یادآوری برند کمک کند (یادآوری برند چیست؟).

مزیت دیگر هم این است که محتوای اصلی ارائه شده توسط برند را به جریان هشتگ در شبکه های اجتماعی تزریق می‌کند. وقتی یک برند بزرگ می‌شود، افراد بسیاری دربارهٔ آن می‌نویسند و حرف می‌زنند و قاعدتاً از هشتگ آن برند هم استفاده می‌کنند.

عده‌ای از علاقه‌مندان برند هم احتمالاً هشتگ آن برند را دنبال می‌کنند. منطقی نیست که صاحب یک برند (چه برند شخصی و چه برند محصول و کسب و کار) این جریان را به کلی به کسانی واگذار کند که شناخت کاملی از برند و سیاست‌هایش ندارند. با هشتگ گذاری روی همهٔ محتواهای تولید شده، صاحب برند هم می‌تواند سهمی از این جریان (و قطعاً نه تمام جریان) را به خود اختصاص دهد.

 انتقال بار احساسی یا اشاره به موضوع و کانتکست (بستر) حرف

گاهی اوقات استفاده از هشتگ نه برای کمک به دیده شدن و یافته شدن است و نه برای طبقه‌بندی موضوعات. بلکه نویسنده صرفاً احساس می‌کند اصل پیام به اندازهٔ کافی گویا نیست یا ممکن است مخاطب، آن حسی را که گوینده مد نظر داشته، به شکل تمام و کمال دریافت نکند.

به کاربرد هشتگ در متن‌های زیر توجه کنید:

این بار هم از سایت … خرید کردم و کالایی متفاوت با آن‌چه اعلام شده بود، برایم ارسال شد.

#عصبانی-هستم

کسی که هشتگ #سی-سالگی یا #عصبانی-هستم را به کار می‌برد،‌ مسئله‌اش چیزی متفاوت از دیده شدن است. دغدغه‌ٔ او انتقال دقیق پیام است. چنین فردی دلش می‌خواهد مخاطب بداند که هنگام نوشتن این متن، عصبانی بوده است. یا می‌خواهد تأکید کند که تعبیر تردمیل زندگی، صرفاً‌ یک جملهٔ شبه‌فلسفی بی‌هدف نیست،‌ بلکه حال و هوایی است که احتمالاً در حوالی تولد خود در سی سالگی تجربه کرده است.

چگونه از هشتگ در اینستاگرام استفاده کنیم

همهٔ آن‌چه تا این‌جا گفته شد، یک پیام کلیدی در خود دارد: باید استراتژی هشتگ داشته باشید.

هشتگ گذاری یک کار ساده و تصادفی نیست که پس از تولید محتوا و در آخرین لحظات، بسیار سریع و بدون فکر، انجام شود. باید استراتژی هشتگ شما کاملاً‌ مشخص باشد. بدانید مجموعه هشتگ‌های مورد استفاده شما چیست و برای هر مطلب، آگاهانه و هوشمندانه، تعدادی از آن هشتگ‌ها را انتخاب کرده و به کار بگیرید.