چهارشنبه، 16 آذر 1401
مبانی رنگ پردازی

مبانی رنگ پردازی

در مبحث تصحیح رنگ ها شما نیاز به دانستن مسائل تئوری دارید تا بتوانید یک اصلاح رنگ مناسب انجام دهید. در این بخش با مفاهیم hue و saturation و brightness آشنا می شوید و ابزار های این کار به شما معرفی می شود.

مقدمه ای بر رنگ پردازی در ویدیو های دیجیتال

پروسه بهبود رنگ ها در تصاویر و ویدیو های دیجیتال از دو بخش اصلی و به هم پیوسته تشکیل شده است. مانند هر کار و پروسه دیگری، روش معمول و بهینه تر این است که این پروسه ها را قدم به قدم انجام بدهید.

این دو پروسه عبارتند از:

  • اصلاح رنگ ویدیو color correction
  • درجه بندی رنگ ویدیو color grading

هر کدام از این مراحل شامل چندین زیر مرحله کوچک تر با اولویت های خاص خودشان می باشند. پیش از این که جلو تر برویم بگذارید در ابتدا مفهوم دو مرحله گفته شده در بالا (اصلاح و درجه بندی رنگ) را با یک دیگر بررسی کنیم.

اصلاح رنگ

اصلاح رنگ تصاویر

یک کار تکنیکی با استفاده از ابزار های موجود برای نمایش هر چه طبیعی تر و بهتر رنگ های موجود در تصاویر. از آن جا که دوربین ها همانند چشم های ما نمی بینند و با توجه به بودجه شما کیفیت تصاویر ثبت و ضبط شده درون لنز دوربین متفاوت است، رنگ های ذخیره شده نیز با رنگ های طبیعی تصویر یک سان نیست. با استفاده از متغییر های موجود در ابزار ها این عمل امکان پذیر است.

درجه بندی رنگ

با این که این مرحله هم تکنیکال است ولی بخش هنری آن بر بخش تکنیکی اش می چربد. در این بخش شما حضور یک طیف رنگی در تصاویر خود را پر رنگ تر می کنید تا احساسی را که نیاز دارید به مخاطب خود القا کنید. احساسات متفاوت با استفاده از رنگ های متفاوت القا می شوند.

درجه بندی رنگ

به عنوان مثال در فیلم های آخر الزمانی که در آن همه چیز نابود شده و چیزی جز کویر باقی نمانده است، تمامی رنگ ها در طیف رنگی قهوه ای به سر می برند هر چند در زمان فیلم برداری این رنگ ها مشاهده نشوند. برای نمونه می توانید به فیلم The Book of Eli 2010 مراجعه کنید.

معمولا رنگ ها پس از درجه بندی رنگ به صورت طبیعی دیده نمی شوند، بلکه یک طیف رنگی (سبز آبی قرمز) در آن بیشتر دیده می شود. در فیلم oblivion 2013 شما تم رنگی آبی را بیشتر از سایر رنگ ها می بینید که حس نا امیدی را به تصاویر این فیلم منتقل می کند.

نتیجه نهایی مشاهده شده در فیلم و یا تصویر ترکیبی از اعمال این دو مرحله یعنی اصلاح و درجه بندی رنگ می باشد پس هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارد. مهم این است که چطور از این ابزار ها بهره ببریم.

قبل از ادامه نیاز به دانستن چند مفهوم در زمینه رنگ ها داریم. مهم نیست شما از چه نرم افزار و ابزاری برای اصلاح رنگ تصاویرتان استفاده می کنید. در تمامی این نرم افزار ها از مفاهیم یکسانی برای بهبود رنگ ها استفاده می شود هر چند ابزار های متفاوت با کیفیت متفاوت در اختیار قرار می دهند.

Hue چیست؟

به خود رنگ هیو می گویند. ساده ترین حالت تفاوت میان هیو دو رنگ، هیو سبز و قرمز می باشد. رنگ انتخاب شده می تواند به وسیله saturation (اشباع) و brightness (روشنی) تغییر پیدا کند که درباره این دو مفهوم به زودی صحبت خواهد شد.

هیو برای بهبود رنگ

این سه متغیر (Hue, Saturation, Brightness) به طور اختصار HSB رنگ های کلیه تصاویر را می سازند. تمامی رنگ ها را می توان با استفاده از این سه متغیر مقدار دهی کرد. برای مثال رنگ پوست را با یک هیو قهوه ای می توان ساخت که در آن اشباع کمی وجود دارد و مقدار روشنایی آن بسیار بالاست.

رنگ های موجود در یک فیلم معمولا از یک رنج هیو ثابت بهره می برند که این کار در بخش درجه بندی رنگ تصویر انجام می شود. در قسمت اصلاح رنگ ها کنتراست و سایه روشن های رنگ ها تنظیم می گردد.درجه بندی و اصلاح رنگ ها برای یک فیلم ساز می تواند حتی در حد و اندازه فیلمنامه و بازیگری ها مهم باشد چرا که رنگ نا مناسب تمامی اهداف و زحمات را از بین می برد.

Saturation چیست؟

Saturation در اصلاح رنگ

به چگالی رنگ انتخاب شده در قسمت هیو، اشباع یا saturation می گویند. با استفاده از این متغیر میزان زنده بودن رنگ تنظیم می شود. در حقیقت اشباع یعنی چه می زان خاکستری را به رنگ خود اضافه کنیم. شاید بپرسید اضافه کردن سیاه و سفید هم به همین صورت می باشد ولی جواب این است که میزان حضور خاکستری در رنگ ها از زنده بودن و شاداب بودن رنگ می کاهد ولی سیاه و سفید اضافه شده به رنگ ها آن ها را تیره و روشن می کند.

Brightness چیست؟

به میزان حضور نور در اصلاح رنگ در تصویر، روشنایی یا همان brightness می گویند. در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید که دو رنگ زیر تنها در میزان روشنایی متفاوت می باشند.

روشنی در اصلاح رنگ

متغیر هیو برای هر دو رنگ قرمز می باشد و همچنین میزان اشباع بر روی 100 درصد تنشیم شده است ولی آنچه که برای این دو رنگ متفاوت است درصد حضور رنگ سیاه و سفید در این دو رنگ است. رنگی با میزان اشباع بالا و شدید اگر دارای روشنایی بالایی هم باشد اصولا رنگی شاد و پر انرژی به شمار می رود، در حالی که همان میزان هیو و اشباع شدید اگر دارای روشنایی پایین باشد حس ترس را منتقل می کند.