محتوای غیر کپی و محتوای بازنویسی شده

محتوای غیر کپی و محتوای بازنویسی شده

شاید این روزها زیاد با اصطلاح محتوای غیر کپی مواجه شویم و این اصطلاح را از افراد و شرکت‌های فعال در این زمینه زیاد می‌شنویم. اما محتوای غیر کپی چیست؟برخی از افراد با استفاده از روش‌های گوناگون از مطالب کپی در وب‌سایت خود استفاده می‌کنند و به‌نوعی کپی پیس را دور می‌زنند

بسیاری از افراد به‌جای خلق ایده و خلاقیت در تولید محتوا، از سایت‌های دیگر اطلاعات را جمع‌آوری و با تغییرات اندک آن را به‌عنوان تولید محتوا خود معرفی می‌کنند که این کار بسیار مرسوم بوده و بسیاری از شرکت‌های و افراد از آن استفاده می‌کنند. به این شیوه نوشتار که از روی سایت‌های دیگر به ادبیاتی دیگر نوشته می‌شود، بازنویسی محتوا گفته می‌شود.

 

محتوای یونیک محتوای کپی-2

محتوای غیر کپی، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن،

محتوایی بازنویسی شده است که از یک منبع خاص استخراج‌شده است. محتوای بازنویسی شده با محتوای غیر کپی عملاً متفاوت است. محتوای بازنویسی شده در جای خود ارزشمند است، چراکه به زبان نویسنده و با نحوه بیان او نوشته‌شده است و ممکن از بعضی از کاربران با این نحوه بیان، نسبت به محتوا اولیه، ارتباط بیشتری برقرار کنند.

اما متأسفانه معمولاً این اتفاق نمی‌افتد، و روال محتوای غیر کپی بر این اساس است که درواقع همان کپی مطلبی دیگر است، که تغییرات جزئی در متن نوشتار داده‌شده است.

این تغییرات جزئی برای فریب گوگل استفاده می‌شود تا متوجه کپی بودن مطلب نشود و محتوا را به‌عنوان محتوای یونیک بشناسد. گرچه توصیه ما استفاده از این نوع محتوا نیست اما ممکن است برای وب‌سایت‌هایی که نمی‌خواهند هزینه چندانی برای تولید محتوا بدهند و، خودشان هم تخصص تولید محتوا ندارند و مخاطب نیز برایشان اهمیت چندانی ندارد، کافی باشد. در این محتوا، قصد فقط پر شدن سایت از انواع محتواست و امتیاز منفی نگرفتن از گوگل!

 اما مشکل اینجاست که به این دلیل که مخاطب ما ربات نبوده و متوجه محتوای تولیدشده دست‌اول و کاربردی با کپی محتوا با اندکی تغییرات می‌شود، ارزش چندانی برای این محتوا قائل نیست و به‌آسانی صفحهٔ سایت را می‌بندد و دیگر هم به سراغ این وب‌سایت نخواهد رفت. لذا ما این محتوا را “محتوای کپی با اندکی تغییرات” می‌شناسیم.

 تفاوت محتوای کپی، غیر کپی، بازنویسی شده  با محتوای یونیک:

محتوای کپی (و در مواردی هم محتوای کپی با اندکی تغییرات) به‌نوبه خود باعث کاهش ترافیک و درنتیجه کاهش بازدید می‌شود، حال‌آنکه محتوای یونیک که البته بر اساس نیاز مخاطب تولیدشده است، باعث افزایش بازدید، اعتبار و محبوبیت بیشتر وب‌سایت، ترافیک و فروش بیشتر می‌شود.

 کاهش هزینهٔ تبلیغات

برای همهٔ کسب‌وکارها، صرف درست هزینه، جزء اولویت‌هایی است که مدیران شرکت در نظر می‌گیرند. و شاید به نظر بیاید صرف هزینه برای تولید محتوا، امری غیرضروری است، اما باید توجه داشت که تولید محتوا باعث جلب مخاطب اختصاصی کسب‌وکار شما می‌شود و دیگر نیاز نیست هزینه‌های هنگفتی بدون در نظر گرفتن جامعه هدف، صرف تبلیغات کنید. لذا در کسب‌وکارهای اینترنتی سعی کنید از محتوای تولیدی استفاده کنید تا کسب‌وکار شما رونق بگیرد.

 در این حالت به‌جای اینکه شما به دنبال مشتری بدوید، مشتری به دنبال شما می‌آید. به این فکر نکنید که چرا باید هزینه تولید محتوا بدهید درحالی‌که می‌توانید خیلی راحت آن را کپی کنید. به این بیاندیشید که این نوع تولید محتوای شماست که مخاطب را درگیر کرده و به سمت شما سوق می‌دهد. تولید محتوا به‌تنهایی می‌تواند بسیار مؤثر بوده و بخش زیادی از هزینه‌های تبلیغات را کاهش دهد.

 الگوریتم موتورهای جستجوگر

موتورهای جستجوگر به شکلی طراحی‌شده‌اند که از ترویج محتوای کپی، جلوگیری کنند. گوگل، مطالبی را که دارای محتوای یکسان می‌باشند را به‌ندرت نمایش می‌دهد. به همین دلیل که وقتی وب‌سایتی از مطالب کپی استفاده می‌کند سایت آن در رده‌های پایین و یا حتی در صفحات چندم گوگل قرار می‌گیرد. در حالی استفاده از مطالب یونیک در فضای وب، باعث می‌شود تا گوگل رتبه بهتری به شما بدهد و سایت شما در رده‌های بالاتر به کاربر پیشنهاد دهد.

 رتبه بالا در گوگل سبب افزایش بازدید شده و ورودی بیشتری برای وب‌سایت شما به ایجاد می‌کند. توجه داشته باشید که گوگل به مطالب تولیدی علاقه‌مند است و ارزش خاصی را برای آنان قائل است و الگوریتم‌های مختلف گوگل اعم از الگوریتم کبوتر، پنگوئن، پاندا و… بر همین اساس طراحی‌شده‌اند.

کاهش لینک دهی

محتوای کپی، افت کیفیت محتوا و کاهش لینک دهی را با خود به همراه دارد. چراکه سایت‌های دیگری نیز از محتوای شما استفاده می‌کنند و معمولاً لینک بین محتواها پخش می‌شود و همین عامل سبب رکورد در موتورهای جستجوگر می‌شود. ولی محتوای یونیک چون تولیدی است و جای دیگری از آن استفاده نکرده است، مورد اقبال موتورهای جستجوگر قرار می‌گیرد.

 استفاده از محتوای کپی شاید در کوتاه‌مدت مؤثر باشد و بتواند کاربران زیادی را جمع کند ولی اگر به همین منوال ادامه پیدا کند در آینده ممکن است کاربران شما از شما روی‌گردان شوند. حال‌آنکه در محتوای یونیک چون مطالب دست‌اول هستند و افراد همیشه دوست دارند جزء اولین‌ها باشند. محتوای یونیک باعث وفاداری افراد به وب‌سایت شما می‌شود و علاوه برجذب کاربران جدید کاربران قدیمی را نیز حفظ می‌کند.

 محتوای کپی و رتبه‌بندی گوگل

توجه کنید؛ استفاده از محتوای کپی به این معنی نیست که هیچ ارزشی ندارد گاهی پیش‌آمده است وب‌سایتی که از مطالب کپی استفاده کرده و حتی رتبه بهتری نسبت سایت اصلی تولید محتوا در گوگل دریافت نموده است به این دلیل که گوگل ساختار پیچیده‌ای دارد و فقط به محتوا تولید توجه ندارد بلکه به کیفیت تولید محتوا هم اهمیت می‌دهد.

مشکلی نیز وجود دارد که گاهی گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که چه کسی محتوا را تولید نموده است و دوگانگی بین تولیدکننده محتوا به وجود می‌آید. از طریق این لینک می توانید محتوا خود را پس از انتشار در وب سایت ،در وبسمتر تولز  ثبت کنید و خود را بعنوان تولید کننده ی اصلی محتوا معرفی کنید .

 بنابراین در این میان باید توجه داشت که گوگل علاوه بر نو بودن مطالب، صفحه‌ای را که برای کاربران مفیدتر است و درمجموع تجربه کاربری مثبتی را برای کاربر به همراه دارد را ترجیح می‌دهد و رتبه بهتری را برای او در نظر می‌گیرد. عوامل مختلفی مانند عمر دامنه، محبوبیت سایت، بازدید از سایت،، رابط کاربری، گرافیک سایت، ترافیک، سئو و … در رتبه‌بندی گوگل مؤثر است. تولید محتوا هرچند نقش پادشاهی را در وب دارد اما در کنار سایر عوامل است که باعث بهبود کیفیت سایت می‌شود.

 کاربرپسند بودن محتوای تولیدی

فرض کنید شما نوشتهٔ ایده آلی را تولید کرده‌اید. وقتی کسی از آن استفاده نکند و بازدیدی تولید نکند، عملاً بی‌فایده است. پس محتوا را باید با در نظر داشتن نیاز مخاطب تولید کرد. سپس با استفاده از ساختار بهینه‌سازی محتوا و سئو در معرض دید عموم قرار داد تا بتوان به اهداف تعیین‌شده خود رسید.

  تیتر متفاوت و جذاب

در تولید محتوای یونیک به این نکته توجه داشته باشید که تیتر کسل‌کننده و تکراری هیچ‌گونه جذابیتی برای مخاطب ندارد و معمولاً نتایج عکس دارد. پس انتخاب تیتر متناسب با ساختار محتوا می‌تواند در جذب مخاطب مؤثر باشد. تیترهای تکراری و کلیشه ای برای کاربر همان مفهوم محتوای کپی را تداعی می کند.

 ایجاد ارزش در تولید محتوا

در تولید محتوای یونیک و منحصربه‌فرد به این فکر کنید که کاری را که تولید کرده‌اید چه ارزشی برای خواننده دارد و آیا نوشته شما صرفاً جهت پر کردن صفحات وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی شما است، یا محتوای مفیدی است و می‌تواند برای مخاطبتان مؤثر باشد؟ اگر محتوای سودمندی برای ارائه در سایت خود نداشته باشید افراد کمتری به شما مراجعه می‌کنند. چراکه اصل مهم برای ورود به سایت، مطالب کاربردی و مفید و جذاب‌اند.

جلب اعتماد

برای جلب اعتماد و جذب مخاطب، به هر روشی متوسل نشوید. تولید محتوا در سایت شما باعث ایجاد صمیمیت و جلب اعتماد می‌شود. وقتی شما محتوایی را از سایت‌های دیگر کپی می‌کنید قطعاً نمی‌توانید اعتماد مخاطبان خود را جذب کنید. افراد به‌مرور متوجه بی‌ارزش بودن محتوای سایتتان می‌شوند.

 سخن پایانی:

محتوا یکی از بخش‌های مهم در افزایش بازدید سایت شماست. این شما هستید که باید انتخاب کنید از چه نوع مطالبی در سایت خود استفاده کنید. اگر به دنبال بازدهی بالای سایت خود هستید می‌توانید با تولید محتوای دست‌اول در درازمدت به اهداف عالی خود برسید و بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

 تولید محتوای مناسب همچنین، می‌تواند وفاداری افراد را به دنبال داشته باشد چراکه افراد این تلاش شما برای یافتن مطالب ارزشمند و دست‌اول را درک کرده و به آن را ارج می‌نهند، و این احساس مسئولیت شما در قبال مخاطبان به‌مرور، افزایش ترافیک سایت را به دنبال خواهد داشت. مخاطبان شما در صورت رضایت از محتوای سایت، آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند و با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

 حال‌آنکه اگر شما بجای مطالب تولیدی از محتوای کپی استفاده کنید شاید در کوتاه‌مدت بتوانید افراد مختلفی را جذب کنید ولی این جذب مخاطب پایدار نیست و پس از مدتی از میان می‌رود چراکه مطالب شما نه سودمند است و نه دیگر جذابیتی دارد.

چراکه قبلاً آن‌ها را مطالعه کرده است و به شکل کلیشه برایشان در آمده. به همین خاطر است که شرکت‌ها و افراد مختلف برای وفاداری افراد و افزایش ترافیک اقدام به استخدام کارشناس تولید محتوا و یا برون‌سپاری محتوا می‌کنند، چراکه ماندگاری و وفاداری افراد از جذب مخاطب جدید باارزش‌تر است.