Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /home/hitetarah/public_html/wp-content/themes/reuss/core/class/single-post.php on line 381
تبلیغاتی که به اینترنت نیازی ندارد و عموم مردم را دربرمیگیرد، در دستهبندی سنتی یا آفلاین قرار میگیرند.
شاید باورتان نشود! شواهد حاکی از آن است که مردم هنوز به تبلیغات آفلاین بیشتر اعتماد میکنند؛ چون آنها را معتبرتر میدانند!
به همین دلیل است اغلب کسبوکارهای بزرگ در هر ۲ کانال (هم آفلاین و هم آنلاین) فعالیت میکنند. تبلیغات آفلاین هم همیشه گران نیست؛ مثلاً ارسال پیامک!
بیایید ۴ روش موثر را با هم بررسی کنیم:
۱. تبلیغات تلویزیونی را در زمان مناسب نمایش دهید!
نمایش تبلیغ در تلویزیون همچنان یکی از روشهای تبلیغات موثر است؛ چون:
- طیف وسیعی از مخاطبان را هدف میگیرد؛
- میتوانید نحوهٔ عملکرد محصول یا خدمت را نشان دهید؛
- چشم، گوش و قلب مخاطب را در یک لحظه هدف میگیرید.
ولی گران است! معمولاً هزینهٔ آن هم متفاوت است؛ چون پای پارامترهایی مثل:
- مدتزمان تبلیغ؛
- برنامهٔ تلویزیونی پخشکنندهٔ تبلیغ؛
- سراسری یا محلی بودن کانال؛
- پخش در چند کانال یا یک کانال.
در میان است.
برای نمایش تبلیغ در برنامههای پرمخاطب، نمایش آگهی برای یک محصول عمومی مانند خوراکی که نظر همهٔ اقشار را به خود جلب میکند، موثر است.
مثلاً برای قبل از پخش مسابقهٔ فوتبال، تبلیغ «پفیلا برای تماشای فوتبال» برای اغلب افراد با سنین متفاوت جذاب است.
حال اگر بخواهیم در شبکههای استانی تبلیغ کنیم، جامعهٔ هدف از سطح ملی به سطح استانی میرسد.
این روش برای کسبوکارهای محلی مثل مبلفروشی، گلفروشی، مطب دندانپزشکی، قالیشویی و حتی ابزارفروشی مناسب است. البته ممکن است کسبوکارهایی بزرگی مثل اسنپ هم از این در وارد شوند. آنها حضور خود را در هر شهر به این طریق اعلام میکنند تا توجه مردم را جلب کنند.
نمایش تبلیغ در شبکههای محلی هم شکلهای مختلفی دارد. میتوانید اسپانسر یک برنامهٔ مرتبط با کسبوکارتان شوید یا مستقیماً تبلیغ کنید. مثلاً مبلفروشی میتواند با تامین مبل موردنیاز برنامه تبلیغ کند.
نکته: تبلیغات مخفی در فیلم و سریالها هم بهمرور زمان روی ناخودآگاه مردم تاثیر میگذارد. مثلاً کافی است در قسمتی از سریالی پربیننده، ناهار را در رستوران شما بخورند یا بازیگر سریال محبوب مردم از محصول شما استفاده کند.
۲. برای کمپینهای فروش ویژه، از بیلبوردها بهره ببرید
تبلیغات سطح شهر و خارج از خانه را نادیده نگیرید. هرچند که بیلبورد برای افزایش آگاهی از برند مناسب است؛ اما برای فروشهای ویژه و حراجها، از بیلبورد غافل نشوید.
چنین تبلیغهایی سبب میشوند افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند. بد نیست بدانید که تحقیقات نشان داده افرادی که این نوع تبلیغها را میبینند، ۱۷ درصد شانس بیشتری دارند تا با آن برند در موبایل درگیر شوند.
- تمرکز روی پیادهسازی طرحهای گرافیکی منحصربهفرد و چشمنواز باشد. به این فکر کنید که مردم با سرعتی زیاد از بیلبورد عبور میکنند؛ بنابراین در چندثانیهای که راننده آن را میبیند، باید طرح روی بیلبورد و پیام آن را متوجه شود.
- نام برند و آدرس سایت را در بیلبورد برجسته (بولد) کنید.
- شعار روی بیلبورد باید جذاب و گیرا باشد که در ذهن مخاطب بماند.
- بیلبوردهای شهری باید از هر زاویهای دید کافی داشته باشد؛ مثلاً بالای سر پل عابر پیاده در مرکز شهر!
- یک پیشنهاد وسوسهکننده و قانع کننده برای مخاطب ایجاد کنید؛ مانند فروش ویژه محصولات تبرک با 40 درصد تخفیف فقط تا پایان اسفندماه.
- نوشتن متن بیلبورد و CTA را به یک کپیرایتر حرفهای بسپارید.
از آنجایی که قراردادهای بیلبورد معمولاً هر ۳ ماه یک بار عوض میشود، برای کسبوکارهایی که اغلب کمپینهای خود را بهصورت هفتگی یا ماهانه تغییر میدهند، این روش سودمندی نخواهد بود.
بیلبوردها را برای مثال اگر در حوزهٔ صنایع است، در اطراف و ورودیهای شهرکهای صنعتی که امکان دسترسی مشتریان شما به آن وجود دارد، نصب کنید.
اگر در زمینهٔ رفاه عمومی نظیر پوشاک، دندانپزشکی، تورهای مسافرتی است، مرکز شهر، مراکز خرید، خیابانهای اصلی، اتوبانهای داخل شهر، مکانهای مناسبی برای نصب بیلبورد است.
۳. با ارسال هدفمند یا منطقهای پیامک بیشتر بفروشید
اکثر پیامهای تبلیغاتی که برای افراد ارسال میکنید، خوانده میشود؛ اما چه کاری انجام دهیم که پیامکهای ما به درد بخور باشند؟
یک لیست از مخاطبانتان تهیه کنید. آنها را بر حسب منطقه یا محصولاتی که دوست دارند در دستهبندیهای مختلف قرار دهید.
با گروهبندی افراد منظم و با برنامه حرکت میکنید. باعث ایجاد مزاحمت برای مخاطب نمیشوید. همچنین چون همیشه برای آنها پیام نمیفرستید، پیامتان نظرشان را بیشتر جلب میکند.
مثال: فرض کنید یک فروشگاه لباس زنانه و مردانه دارید. مخاطبانتان را به شکل زیر گروهبندی کنید:
- ارسال پیامک حراج کل لباسهای فروشگاه به همهٔ مخاطبین؛
- فرستادن اساماس حاوی کد تخفیف لباسهای مردانه برای آقایان؛
- ارسال پیامک کد تخفیف لباسهای زنانه برای بانوان؛
- فرستادن اساماس برای افراد با پیششماره اصفهان برای خرید بهصورت حضوری؛
- ارسال پیامک منطقهای برای هدفگرفتن افرادی که در محلههای اطراف شما زندگی میکنند.
این گروهها به بازاریابی شما جهت میدهد و شما با یک جادهٔ مهآلود طرف نیستید. همهچیز واضح و روشن است.
برای هر کمپین با توجه به هدف، لیست مرتبط را انتخاب میکنید. این گروهبندی برای شما چند مزیت دارد:
- وقت همه کاربران را با پیام نامربوط تلف نمیکنید؛
- هزینههایتان را مدیریت میکنید و فقط برای افراد هدف ارسال میکنید؛
- ارسال به لیست هدف چه نتیجهای دارد؟ فروش بیشتر.
ارسال پیامک تبلیغاتی در همهٔ کسبوکارها کاربرد دارد؛ از یک برند کوچک گرفته تا برندهای بزرگ. ارسال کد تخفیف، قرعهکشی، اطلاعرسانی دربارهٔ محصولات جدید یا تورهای لحظه آخری، اطلاعرسانی دربارهٔ حراج محصولات در آخر فصل، همگی به فروش بیشتر منجر میشوند.
این پایان ماجرا نیست! فرض کنید فردی از وبسایت شما گلدانی بخرد. میتوانید چند روز بعد، او را به خرید استند و پایهٔ گلدان هم تشویق کنید. کافی است یک پیامک جذاب برای او بفرستید.
یا کسی را که از فروشگاه شما پیراهنی خرید کرده است، در نظر بگیرید. میتوانید پیامکی ارسال کنید که او را به خریدن شلواری مناسب با آن پیراهن تشویق کند.
۴. تبلیغات چاپی مثل تراکت هنوز هم کارساز است!
تبلیغات چاپی در جامعه دستبهدست میشوند. ضمن آگاهی از برند موجب میشود مشتریان جدیدی که در دیگر کانالهای ارتباطی شما را پیدا نکرده بودند، جذب برند شما شوند.
در این روش هم هدفمندبودن حرف اول را میزند. یک متخصص زنان را در نظر بگیرید.
او میتواند یک بروشور در خصوص چکاپ سرطان سینه تهیه کند. این بروشورها را میتواند در اختیار داروخانهها و مراکز بهداشت بگذارد تا به مراجعهکنندگان خود بدهند.
همچنین میتواند بروشور را در مطب خود هم توزیع کند. احتمالاً این بروشور را هر بیمار به سایر اطرافیان خود میدهد.
حالا کافی است در این بروشور، خدمات خود را هم تبلیغ کند؛ مثل همان خبرنامهٔ ایمیلی!
از طرفی هم میتوانید روی پخش تراکت برای فروش بیشتر حساب کنید. برای مثال، یک تخفیف برای کسی در نظر بگیرید که هنگام خرید، تراکت خود را تحویل دهد.
۱۰ روش کاربردی را با هم بررسی کردیم؛ ولی زمانی موفق میشوید که از اصول تبلیغات موثر غافل نشوید! پس بخش بعدی را هم حتماً بخوانید!