مواردی که برای تدوین استراتژی لینکسازی داخلی ذکر شد موجب میشود تا ارتباط صفحات به شکل درستی در دسترس کاربران و گوگل قرار داشته باشد. به مرور زمان و با زیاد شدن تعداد صفحات سایت یا حذف برخی از آنها ممکن است این استراتژی دچار اشکال شود. یکی از مهمترین وظایف ما شناسایی این مشکلات احتمالی و رفع آنها در سریعترین زمان ممکن است. در این بخش 5 مورد از رایجترین مشکلاتی که در لینکسازی داخلی وجود دارد بررسی میشوند:
1- لینک داخلی شکسته یا internal broken links
گاهی پیش میآید که آسانسورها در بعضی طبقات توقف نمیکنند، در طبقهای پایینتر، یا بالاتر میایستند. یا در یک طبقه از ساختمانی بزرگ اتاقهایی وجود دارد که وقتی دربشان را باز کنیم با فضایی خالی یا حتی یک انباری متروکه مواجه میشویم.
لینک شکسته، آسانسور معیوب وبسایت شماست. لینکی که با کلیک برروی آن به صفحهای بدون محتوا وارد میشوید. اگر در سایت شما لینک شکسته داخلی وجود داشته باشد و کاربر روی آن کلیک کند، صفحهای با خطای 404 مشاهده خواهد کرد.
اما لینکهای شکسته چگونه به وجود میآیند؟
دو دلیل عمده باعث ایجاد لینک شکسته داخلی میشود:
- آدرس قبلی صفحه را ویرایش کردهایم و زمانیکه کاربربه آن صفحه وارد میشود، محتوایی برای نمایش وجود ندارد.
- صفحهای را از سایت حذف میکنیم اما جایگزینی برای آن در نظر نمیگیریم. مجددا کاربر با کلیک برروی لینک با صفحه 404 مواجه میشود.
برای رفع مشکل لینکهای شکسته دو راه وجود دارد:
- لینکهایی که در بخشهای مختلف سایت ما به آدرس قدیمی ارجاع داده شده شناسایی کرده و با توجه به آدرس جدید ویرایش کنیم.
- با استفاده از ریدایرکت 301 آدرس حذف شده را به صفحهای دیگر که دارای ارتباط موضوعی است، ریدایرکت کنیم.
2- لینک داخلی به صفحه ریدایرکت شده
در مثال برج 100 طبقه، اگر واحد حراست برج در طبقات 60 تا 70 باشد و بعدا به طبقات 40 تا 50 منتقل شود، احتمالا شماره اتاق 612 از بخش حراست نیز به 412 تغییر میکند. در نتیجه بهتر است تابلوی راهنمایی که در ورودی ساختمان نصب شده نیز تغییر کرده و شماره اتاق مرتبط را به مراجعه کنند اعلام کند در غیر اینصورت افراد باید ابتدا به اتاق قدیمی رفته و تازه آنجا متوجه انتقال شوند.
زمانیکه صفحه ای را با 301 ریدایرکت میکنیم، باید لینکهایی که از صفحات دیگر به این صفحه لینک شدهاند را اصلاح کنیم تا ربات های گوگل را در مسیرهای طولانی سرگردان نکنیم. برای رفع چنین مشکلی یک راه وجود دارد؛ لینک های موجود از صفحات دیگر را بروزرسانی کرده و مستقیما به آدرس جدید صفحه ریدایرکت شده لینک کنید.
ریدایرکت 301 چیست؟ چطور بر سئو سایت تاثیرگذار است؟ – آکادمی وبسیما
ریدایرکت 301 نقش بسیار مهمی در موفقیت سئو یک سایت دارد! در این مقاله ابتدا تعریف دقیقی از ریدایرکت ارائه کنیم و در ادامه موارد استفاده و روشهای صحیح برای به کارگیری آن را توضیح میدهیم + با مثال
مراجعه کنید.
3- لینکسازی زیاد به صفحات کم اهمیت
برای ورود به ساختمانهای بزرگ چندین درب ورود و خروج در نظر گرفته میشود، طبقات مهمتر نیز تعداد راههای ورود و خروج متفاوتی دارند. اما هیچوقت برای بخش انبار و یا تاسیسات 10 راه رفت و آمد در نظر نمیگیریم.
صفحات کم اهمیت بخش انبار و تاسیسات سایت شماست. بجای صرف زمان و هزینه برای لینکسازی داخلی به صفحات کم اهمیت میتوانیم ارزش و هزینه لازم را بین صفحات مهمتر استفاده کنیم.
در نتیجه به جای آنکه در صفحات خود به بخشهایی که اهمیت و ارزش پایینی دارند لینکسازی کنیم تنها به صفحاتی که کاملا مرتبط با موضوع این صفحه و اولویت اصلی ما برای کسب جایگاه در نتایج جستجو هستند لینک میدهیم.
از دسترس گوگل خارج شده است، تعداد لینکهای داخلی آن را کاهش داده و حتما از ویژگی nofollow برای آنها استفاده کنید. در این شرایط رباتهای گوگل برای مراجعه به آن صفحه و بررسی محتوای آن اقدام نمیکنند.
4- صفحات مهم با لینکهای داخلی زیاد
هر چقدر تعداد لینکهای قرار گرفته در یک صفحه بیشتر باشد ارزش و اعتباری که به هرکدام میرسد کاهش خواهد یافت. در بسیاری موارد مشاهده میشود که پس از کسب اعتبار و جایگاه در یک صفحه از سایت، از آن بهعنوان مرجعی برای تقویت تعداد زیادی از صفحات دیگر استفاده میشود. اگر تعداد این لینکها زیاد باشد عملا هرکدام ارزش کمی دریافت میکنند و اگر از نظر موضوعی با این صفحه در ارتباط نباشند ممکن است بر درک گوگل از مفهوم آن و جایگاهی که کسب کرده است تاثیر منفی داشته باشند.
برای رفع این مشکل هنگام تولید یک صفحه جدید دو نکته را در نظر داشته باشید:
- تعداد لینکهای قرار گرفته در هر صفحه محدود باشد.
- تنها برای صفحاتی که از نظر موضوعی مرتبط با آن هستند لینکسازی کنید.
5- صفحات فاقد لینک یا Orphan page
همانطور که وجود یک طبقه در میانه ساختمان بدون هیچ راه دسترسی غیر منطقی به نظر میرسد، به همان میزان وجود یک صفحه بدون هرگونه لینکسازی هم برای گوگل غیرعادی است. صفحاتی که فاقد هرگونه لینکسازی داخلیاند از نظر گوگل به عنوان صفحات یتیم یا Orphan page شناخته میشوند.
وقتی محتوای با ارزشی تولید کنید اما هیچ لینک داخلی برای دسترسی و هدایت به این صفحه قرار ندهید، هیچ ارزشی به سایت شما اضافه نمیشود و شاید هیچوقت توسط گوگل ایندکس نشود.